The Birdcage ( 1996 USA )

Armand ( Robin Williams ) driver en nattklubb i Miami där hans partner dragshowartisten  Albert (Nathan Lane) uppträder. När Armands son Val ska gifta sig med dottern till en minst sagt konservativ senator ( Gene Hackman ) hopar sig problemen. Senatorn vill nämligen hälsa på dotterns blivande svärföräldrar och är helt ovetande om att de är bögar. Val ber då Armand att skicka iväg Albert för att dölja sina ovanliga hemförhållanden. Albert blir hysterisk och innan kvällen är slut är förvirringen total.

En amerikansk film efter en fransk förlaga ( La cage aux folles 1978 ) som jag inte sett. Tre saker gör att jag inte är speciellt förtjust i ”the Birdcage”. Jag blir irriterad på sonen som vill dölja sin fars sexuella  läggning ( att pappan ställer upp förstår jag då man gör det mesta för sina barn ) det är kort och gott ett jävla sätt. Nathan Lane är bitvis rolig men det blir jobbigt i längden med hans överspel. Slutligen blir filmen rolig först vid den bisarra middagen men den får man vänta på i över en timme så filmen är alldeles för lång. En ganska trist film men med bra skådespelare blir mitt ömdöme.

Regi: Mike Nichols

Skådespelare: Nathan Lane, Robin Williams

Betyg: 4/10

7 thoughts on “The Birdcage ( 1996 USA )

  1. Jag har inte heller sett originalet men kan inte låta bli att tycka att den här är lite charmig trots alla stereotyper. Diane Wiest är alltid bra, Hank Azarias kropp är nästan lika bra som hans röst och Nathan Lane ger ändå sin överdrivna karaktär ett visst mått av värdighet. Sedan kan man ju tycka vad man vill om att grabben fortfarande tycker att det är pinligt med föräldrarnas livsstil.

    • Det är ngt jag finner störande i många amerikanska komedier. de har en bra grund ide´ men sedan för de moralpanik och gullar till det hela t.ex Liar Liar, Bruce almighty, What women want ja listan är oändlig……

Kommentera

