Fantastic Mr Fox ( 2009 USA )

När Mr Fox flyttar in i ett nytt hus finner han sig vara granne med tre välmående bönder. Snart finner Mr Fox att han, trots ett löfte till sin fru, inte kan hålla fingrarna i styr och börjar stjäla från bönderna. Stölderna gör att bönderna beslutar sig för att lösa problemet med Mr Fox omgående och ett mindre krig bryter ut mellan bönderna och de djur som kommer i deras väg i jakten på Mr Fox.

Wes Anderson hyllas ständigt när han släpper nya alster. Jag ser hans filmer och tycker de är dåliga. Varför jag tittar på hans filmer när jag vet att de troligtvis är dåliga? Det beror på att jag får en lätt ångest då han hyllas världen över och jag undrar vad det är jag missar i hans filmer, därav en förhoppning  att jag ska knäcka den ”Andersonska koden” varje gång en ny film släpps. Mr Fox har tyvärr inte fått mig att ändra min åsikt om Anderson. Filmen är ganska rapp och underhållande, lite roligt med dockfigurer i stället för den sedvanliga dataanimationen, men Andersons filmer sakar själ och hjärta, att se en av hans filmer känns lite som att bläddra i en inredningskatalog: Snyggt och fint men väldigt stelt och själlöst.

Regi: Wes Anderson

Betyg: 3/10

11 thoughts on “Fantastic Mr Fox ( 2009 USA )

  1. Hurra, jag är inte ensam! Jag har försökt med Tenenbaums, Rushmore och Darjeeling Ltd men det går bara inte, jag förstår mig inte på Hr Anderson. Det känns hela tiden som det (borde?) finns något där, jag kommer bara inte åt det

  2. Filmitch, Bilderord: Ni är inte ensamma! Jag har själv ett pesonligt korståg mot Wes Anderssom som jag anser vara världens största luftslott/kejasarens nya kläder syndrom i film världen.

    Jättebra analys och beskrivning av fenomenet Filmitch.
    Kan inte med ord beskriva hur glad jag är att han INTE regisserar nya Spiderman (han var på deras shortlist tydligen).

    Petrify: Jag gillade animationen i Mr. Fox hade gärna sett en kortfilm med denna teknik nu blev det bara långtråkigt. Jag undrar om det finns några barn som gillar filmen eftersom den är så stilisk och intern som alla andra Wes Anderson filmer…

    • Precis, och har man det som ett filmskapare motto tycker jag man ska hålla sig till konstfilm eller samtidigt ska man inte klanka på Wes egentligen utan det är ju hans producenter som ger honom dessa fria tyglar.
      Här kommer säkerligen mitt perspektiv in medan alla ”auetur” älskare börjar vässa knivarna.

Kommentera

