Fem fantastiska fighter

Det finns många häftiga fighter i filmens värld. Det finns även en del mindre häftiga fighter t.ex slagsmålet med korvpaus i Åsa Nisse. Fråga mig bara inte vilken av Åsa Nisse filmerna den är med i men tro mig, den finns. Jag tänkte inte hänga upp mig på de konstiga eller dåliga fighterna, det får någon annan ta och göra. Här listar jag fem slagsmål och fäktningsscener som jag mer än gärna ser om. De har alla det där lilla extra som gör att de skiljer sig från det sedvanliga slagsmålet.

5. Rob Roy  vs. Archibald Cunningham ( Rob Roy )

Filmen Rob Roy kom lite i skymundan av Gibsons ”Braveheart” vilket var synd då det är en ganska bra äventyrsfilm. Cunningham spelad av Tim Roth är kort och gott ett riktigt äckel som ingen gillar. Han jävlas med Rob Roy ( Liam Neeson ) filmen igenom. I finalen blir det dags för duell, till nackdel för Rob då den äcklige Archibald är i det närmaste  född med värjan i hand. Älskar upplösningen på duellen.

4. Qui-Gon-Jinn och Obi-Wan Kenobi vs. Darth Maul ( Star Wars I )

Liam igen ! Det finns mycket som jag  ogillar med Star Wars filmerna men det finns en sak som jag är helfrälst på och det är lasersvärden. När man genomlidit en hel film med den här figuren får man äntligen lite valuta för pengarna. Kombolasersvärd! Darth Maul! Jediriddare! WoW!3. Nikolai vs. Ryska maffian ( Eastern Promises )

En liknande fight utspelades i filmen ”Red Heat” men här görs den bättre. En obeväpnad bastubadande Viggo Mortensen mot två ryssar med kniv, jag riktigt ryser när knivarna skär i Nikolai. Cronenberg visar än en gång kroppens skörhet i en smärtsam scen.

 

2. The Bride vs. Gogo Yubari ( Kill Bill )

The Bride möter the Crazy 88s men det är först när Gogo tar upp fighten som man kan ana att The Bride känner en viss oro över utgången. Gogos vapen är riktigt häftigt och The Brides avslut på fighten är en höjdare.

1. Alabama vs. Virgil ( True Romance )

Alabama sitter inne med information som torpeden Virgil vill åt, det enda han behöver göra är att puckla på henne tills hon talar. Han gör det med besked men glömmer bort en liten detalj, tjejer kan slå tillbaka även om de är små och det gör Alabama med råge. Ett brutalt och skoningslöst slagsmål får toppa min lista på mina favoritfighter.

21 reaktioner på “Fem fantastiska fighter

  1. Åh, True Romance-scenen är så jävla bra! En av mina favoritfilmer och just den scenen är alltid lika känslosam. Det gör så ont att se henne få så mycket stryk, men det är känns så förbannat rätt när hon får ge tillbaks.

    Shit! Ursäkta språket ovan, men True Romance är en-större-än-film-upplevelse. Den har allt och är nästintill perfekt (Drexl-scenen tycker jag alltid är tråkig, annars har den allt).

  2. Pingback: Alabama, where’s our coke? | AddePladdes j-vla filmblogg

  3. Ja, jag måste erkänna att fighten Obi-Wan/Qui-Gon vs Darth Maul är en av få saker jag gillar med Episode I. Klippningen, effekterna och musiken förstärker den otroligt bra.

  4. Star Wars scenen är för lång dock. Sen är payoffen helt värdelös och jag förstår inte riktigt vad de där lasersköldarna gör förutom att stanna Obi-Wan så Qui-Gon dör lättare.

  5. Riktigt kul lista. Håller med om de flesta utom din etta, då :) True Romance har jag liksom aldrig förstått poängen med. Men Viggos scen var imponerande — som Stephen King konstaterar i The Drawing of the Three, det krävs en man för att kunna slåss näck.

    • Typiskt att du citerar den enda King jag inte läst, The Dark Tower ;)
      True Romance är en favorit hos mig, Tarantiono utan för mycket pladder.

  6. Vaaaa, inte läst Dark Tower?! Jag tycker den serien är riktigt, riktigt bra även om första delen inte är min stil. Men har man bara tagit sig igenom den, så… Då blir det åka av!

    Skulle egentligen säga att Cunningham kan möjligen vara Tim Roths bästa skurkroll någonsin, han är fullkomligt utsökt i den.

    • Är inte så jätteförtjust i fantasy om den utspelas i påhittade världar typ ”Sagan om ringen”. Gillar bättre om det är ”jordnära” fantasy t.ex American Gods av Gaiman

  7. Aha, ja, gillar man inte parallellvärldsfantasy blir ju Dark Tower lite svår att tugga i sig även om den väver mycket fram och tillbaka. Då var Insomnia inte så mycket för dig heller? Jag kan se poänger och läser båda typerna med stor behållning, en bra parallellvärld som man kan försjunka i är aldrig helt fel ;)

  8. Håhå, du har höga krav märker jag… Då tycker jag det finns ganska många King som helt klart är sämre, typ Tommyknockers och The Girl Who…

Kommentera

