4 X A Christmas Carol

Carrey

Dickens A Christmas Carol är för mig JULFILMEN nr 1. Tacksamt är att den finns i hur många olika versioner som helst både bättre och sämre ( Scrooged ) . Jag tänkte här beta av ett antal olika versioner av filmen för att ge några tips för den som händelsevis inte sett denna ljuvliga julberättelse.

Finney

Scott

Berättelsen går i korthet ut på: Sju år efter att Jacob Marley dött besöker hans vålnad sin forne  affärspartner Ebenezer Scrooge i hopp om att göra honom till en bättre människa. Scrooge är nämligen den mest snåla och otrevligaste människa man kan tänka sig. Till sin hjälp har Marley andarna för forna, nutida och kommande jular som besöker Scrooge under julaftonsnatten i förhoppning att förmå honom att ändra sitt liv.

Filmen Scrooge från 1970 är en musikal med Albert Finney i rollen som Ebenezer Scrooge. Då man måste packa in en herrans massa sånger i filmen gör detta att en del bitar av historien kortas ned eller tas bort. Kanske lite irriterande men på det hela har man lyckats med att förmedla stämningen i berättelsen så det är ingen ohejdad slakt på orginalet. Finneys portätt av Scrooge är bra, det är en ganska skröplig och gnällig man vi får bekanta oss med, faktiskt så skröplig att jag stundtals oroar mig för hans hälsa. Sångerna är catchy speciellt I like life och Thank you very much. Bilderna från 1860 talets London är måhända idylliska men jag gillar att det är färgglatt och ett pulserade gatuliv, det förstärker julkänslan. Filmen kan rekommenderas om man gillar musikaler annars bör man nog undvika den här versionen.

Om versionen från 1970 kändes färlgglad så blir Tv-filmen från 1983 desto gråare. Det är ett ganska kyligt och grått London som vi får bekanta oss med. George C Scott porträtt av Scrooge är en bister och ( känns det som ) smådeprimerad man. Av de versioner jag hitintills sett av A Chritmas Carol är detta nog min favorit. Främsta anledningen är nog det fina skådespelriet inte bara av Scott utan att man har lyckats väl med den övriga rollbesättningen t.ex David Warner som Bob Cratchit och Roger Rees som brorsonen Fred.

Patrick Stewart gör en mycket kraftfull Scrooge i 1999 års version. Han gör kanske Scrooge för bra d.v.s för elak. När filmen är slut tvivlar jag på att han har blivít omvänd. Jag tycker mig se en liten glimt av elakhet i Stewarts smala ögon i slutet. Hur som helst duger filmen från 1999 gott, med undantaget att Joel Grey i rollen som forna julars spöke ser minst sagt bisarr ut.

Den senaste version av Dickens berättelse kom förra året men Jim Carrey i huvudrollen. Carrey är ganska bra i sin gestaltning av Scrooge han påminner ganska mycket om Finney om man nu ska försöka finna några likheter. Det är en ganska bullrig och högljudd version men med Carrey i huvudrollen kan det bli annat? Producenterna har lagt till en del actionscener, onödigt tycker jag då det känns som att de inte litar på berättelsen. Det hela är gjort i motion-capture vilket ger ett plastigt intryck och Bob Cratcit ser lite missbildad ut. Jag har sett värre versioner men jag kommer nog inte att se om 2009 års version av A Christmas Carol.

Stewart

7 thoughts on “4 X A Christmas Carol

  1. Kul genomgång, det blir ju alltid lite speciellt när det finns så många versioner av en så pass välkänd berättelse utan alltför mycket eget tolkningsutrymme. Jag blir defintivt nyfiken på alla fyra. Tack för referensen :)

    • Sofia: Klart man länkar. Jo det blir detaljerna man skärskådar, sen skulle jag tro att Scrooge är en ganska rolig karaktär att spela, åtminstone skulle jag tycka det om jag nu var skådespelare.

  2. Trevlig text! :) Versionen med Patrick Stewart har jag inte sett men den verkar bra. Stewart verkar vara en bra Scrooge. Albert Finney-filmen har jag på DVD men jag har inte sett den än. Carrey- och Scott-versionerna gillar jag skarpt.

    Ian McKellen skulle jag vilja se i rollen förresten i någon eventuell framtida filmatisering.

  3. Har faktiskt inte sett den men har hört gott om den. Problemet är att jag är mkt konservativ när det gäller denna berättelse därav min tveksamhet.

  4. Nu såg jag den senaste versionen. Håller helt med om de ”onödiga” actionsekvenserna. Den var rätt platt, inget särskilt även om effekterna förstås var välgjorda. Och så kanske väl läskig för ”de minsta”?

  5. Kan hända att den kan vara lite läskig men det är en spökhistoria. Har två versioner till här hemma som jag inte sett än men de lär nog dyka upp här innan julen är slut.

Kommentera

