Never let me go ( 2010 Storbr/USA)

Nu hade både Fiffi och Fripp hyllat den här filmen så jag hade ganska höga förväntningar på den här historien från förra året. Berättelsen startar under sjuttiotalet men det är en alternativ värld vi får stifta bekantskap med. Den skiljer sig inte speciellt mycket från den värld vi är vana vid förutom att man gjort stora framsteg inom läkarvetenskapen och kan bota de flesta sjukdomar. Never let me go handlar om de tre barnen: Ruth, Cathy och Tommy. De bor på en internatskola som vid en första anblick verkar vara som andra internatskolor men ju mer vi får se av barnens vardag desto mer främmande verkar miljön vara. Det är inga stora saker bara små detaljer som att ungarna är livrädda att vandra utanför skolans område och att rektorns tal till eleverna på morgonsamlingen är aningens märkliga. Jag ska inte avslöja mer om den här sf/kärleks/feelbadfilmen.

Never let me go är baserad på en bok av Kazuo Ishiguro, samme författare som skrivit Återstoden av dagen. Trots helt olika handlingar finns det likheter mellan filmerna (jag har inte läst någon av böckerna). Båda handlar om olycklig kärlek som bottnar i obeslutsamhet och tvekan och båda berättelserna är långsamma men för den skull inte tråkiga, snarare tvärtom. Skådisarna i Never let me go kanske inte håller samma klass som Thompson och Hopkins men duon Carey Mulligan och Andrew Garfield gör två minnesvärda porträtt av ungdomar som är naiva och oskuldsfulla. Kiera Knightley har den tredje bärande rollen men hon gör vare sig till eller från däremot är hon bra på att se glåmig ut så det var nog en anledning till att hon fick rollen som Ruth.

Musiken är sorgsen, stillsam och kompletterar det vackra fotot. Ja hela filmen är vemodig och man blir kanske inte direkt munter av att se den här berättelsen men inget går upp emot en film som vrider till hjärtat rejält och jag tror t.o.m att jag var aningens fuktig i ögonen vid eftertexterna, men den kan i och för sig ha varit inbillning. Genom hela filmen gör Carey Mulligan en voiceover vilket jag ibland kan ha svårt för men här sitter orden perfekt och kompletterar berättelsen. Jag finner det svårare att skriva om fantastiskt bra filmer än fantastiskt usla filmer men Never let me go ÄR en fantastiskt bra film. Vänta er bara inte några glada skratt eller högt tempo.

Regi:Mark Romanek

Betyg:10/10

14 thoughts on “Never let me go ( 2010 Storbr/USA)

  1. Kan bara hålla med, fantastisk film. Som verkligen överraskade på mig på alla tänkbara sätt. Förväntade mig en sak och fick något helt annat. Det enda jag hade lite svårt för var ”hopplösheten” som infann sig, eller njä egentligen inte för det är ju faktiskt den som gör filmen till vad den är. Men ja, kluven till avslutningen – kan jag i alla fall sträcka mig till.

    Men en riktigt bra film, som dessutom letade sig in på min topp 10-lista över förra årets bästa. Kommer att se om den snart och förhoppningsvis höja den ytterligare något betygsmässigt.

  2. Når inte upp till högsta betyg (men så är det väldigt få som fått det av mig), men jag håller med om att detta är en mycket bra film som jag blev väldigt nöjd med. Förväntade mig också något annorlunda och den var klart bättre än väntat. Musiken minns jag som riktigt bra. Fick hur som helst 4/5 av mig och hamnade också på min lista över de bästa filmerna från 2010. Mina tankar kring Never Let Me Go.

    • Har redan varit inne hos dig Jojjenito och lagt en kommentar. du har numera ”rätt” adress på både bloglovin och i länklistan till höger. Se Never let me go mkt mkt bra film. tror precis som Plox att du skulle gilla den.

Kommentera

