Tintin, en serienörds bekymmer.

Att en ny film om Tintin har preimär nu i helgen kan knappast ha undgått någon som har lite koll på bioprogrammet. Filmen har fått blandad kritik i utländsk media och personligen är jag aningens bekymrad angående filmen.

Troligtvis kommer det vara ett alldeles fantastiskt äventyr som kommer att göra 3-D tekniken rättvisa. Herrarna Jackson och Spielberg som står bakom filmen bådar för en viss kvalite. Det som oroar mig är att dessa herrar har hand om filmen är att de under årens gång odlat en pekoral ådra som allt för oftast framträder i deras filmer. King Kong, Flickan från ovan, Purpurfärgen, Schindlers list bara för att ge några exempel. Förhoppningsvis kommer äventyret och humorn ta över så man slipper detta otyg.

Det största bekymmret är att jag är tveksam till transfereringen av serie till film. Tintin som karaktär är faktiskt ganska trist och blek. Han har ett ädelt hjärta, kan slåss och backar inte för att kasta sig in i olika äventyr och mysterier men som person påminner han mest om ett blankt papper.Paradoxalt nog är just detta seriens styrka , vi som läsare kan ganska lätt identifiera oss med Tintin då han är så identitetslös. Det genom de andra karaktärerna äventyret får konturer och det där lilla extra som gör att just Tintins äventyr blir något extra. Kalkyls förvirring, Haddocks humör, Dupontarnas klantighet ja allt detta hjälper till att göra serien till något större och bättre än vad den egentligen är. De 5 -6 första albumen med Tintin är vältecknade äventyr men det är först i.o.m Haddocks och Kalkys inträde i serien som den verkligen lyfter. Innan var det slapstickhumor och spännande äventyr men i takt att Herge utvecklar historierna blir Tintin mer och mer en ganska tom figur som samidigt på något bakvänt sätt får mer liv. Utmaningen för Jackson & Spielberg är nu att lyckas med att göra Tintin identitetslös utan att han samtidigt alienerar biotittaren. Om de inte lyckas dvs Tintin får för mycket personlighet, får vi ett äventyr som säkerligen är både hisnande, spännande och roligt men Tintin är det inte, bara till namnet. Däremot vill jag poängtera att om paret Spielberg och Jackson lyckas ja då är jag den lyckligaste i biografen men jag är aningens skeptisk.

David på filmmedia har gjort en mycket bra anays av fördelarna med att översätta Tintins äventyr till film, han kände inte samma oro som jag gör. I ärlighetens namn spelar det inte så stor roll, jag kan alltid läsa om albumen om filmen är misslyckad.

Bästa albumet? Castafiores juveler samt De sju kristallkulorna.

24 thoughts on “Tintin, en serienörds bekymmer.

  1. Jag är också en stor fan av serien Tintin, men jag känner mig inte så värst bekymrad inför att se filmen. Kanske är den bra, kanske inte, men det är ju liksom en annan upplevelse som man får försöka bedöma separat och som inte förtar något av min kärlek till albumen.

    Jag kommer absolut att se det. Tycker det är lite kul att Tintin fortfarande efter alla dessa år lever så starkt i folks medvetande, trots att endel av politiken/samhällsynen är lite föråldrad. Men det är ju så fantastiska miljöer och ett fint persongalleri som man kommer långt på.

    • Du har egentligen helt rätt Jessica, det rör sig om två olika saker film v.s serie men då jag gillar serien SÅ mycket vill jag av hela mitt hjärta att det ska kännas som att det är Tintin jag ser på bion.
      Läste någonstans att herge ville testa om det gick att göra ett album som inte hade exotiska miljöer eller ngn skurk och dett lyckades han med! Det är nog det roligaste albumet i serien.

  2. PS Och kul att du också gillar Castafiores juveler! Jag trodde bara det var jag som var förtjust i den, eftersom den totalt saknar spänning och äventyr. Det handlar mer om att driva lite med mediecirkusen. vilket faktiskt känns nog så aktuellt.

  3. Jag har längtat! Tyvärr inte läst mycket Tintin, men jag såg den animerade tv-serien. Skulle väldigt gärna läsa alla album någon gång också :)

  4. Jag minns att jag läste albumen en gång i tiden. De var helt klart bra och allt det där, men som film ? Ja, vem vet egentligen. Bäst hade varit om den var ANIMERAD (för det är den väl inte ?). Har inte så bra koll på filmen faktiskt, bara att den har premiär idag (är det väl ?). Haha, som sagt, inte en film som jag planerat att se och inget jag tror skulle tilltala mig. Men om den är animerad (vilket den väl inte är ?) så kan jag tänka mig att se den, absolut.

    • Den är både och man har gjort filmen i s.k motion capture om jag inte missminner mig, dvs den tekniken som Zemicks är förtjust i. Nu har utvecklingen gått framåt får vi hoppas för både Polarexpressen och A Christmas carol hade sin beskärda del av folk som såg missbildade ut :(

  5. detmåsteblitintinpåbioihelgendetmåsteblitintinpåbioihelgendetmåsteblitintinpåbioihelgen.
    Ja det måste det. Jag är superpepp trots att det är 3D. Jag skulle till och med kunna gå och se den med svenskt tal och en överbeläggning av dagisbarn. Ge mig Tintin NUUU!

    • Tittade in på en biograf igår faktiskt när jag väntade på nåpon och då såg jag att svenskt tal gick på salong 1 med 268 platser medan engelskt tal gick på salong 8 med 125 platser. Tyder väl på att det är en ren barnfilm, eller ? Vilken vuxen (som går utan barn) väljer att se en film dubbad !?

      • Japp, jag har förstått att Bolme inte är med längre så då föredrar jag engelskt tal. Fast kanske ändå inte. Va fasen Milou ska ju heta Milou och inget annat (Snowy, wtf).

        Jag växte upp med Tintin, både serier och skivor. Bolmes röst var verkligen perfekt, bidrog till den spännande och mysiga känslan.

        PS. Sorry för spam, jag försökte rätta stavfel efter att jag klickat på Skicka kommentar. Det funkade uppenbarligen inte.

      • Jag trodde det var slagord som skulle matas in :)
        Bolme är perfekt som Titin men överlag var hela ensamblen på Tintin skivorna bra, min favorit var Haddock.

      • Jag är alldeles för rädd för ett antiklimax a la den nya Star Wars trilogin. Vad jag läst om den hitills så har jag nog gjort rätt. Jag hade antagligen varit grymt besviken.

        Favoritalbum är flera men det som sticker ut är Tintin i Tibet.

  6. Bra poäng med identitetslösheten! Tintin är som Musse Pigg, alldeles för ordentliga för att bli riktigt spännande. Musse flankeras av Långben och Kalle medan Tintin får Kalkyl och Haddock.

    Och bästa albumet är helt klart De sju kristallkulorna, uj vad läskig mumien var!

Kommentera

