Shark night 3D (2011 USA)

När en film har namnet Shark night borde den rimligtvis handla om nattliga attacker från hajar. Visst förekommer det hajar och visst är det mörkt men filmen borde kanske haft namnet Hillbilly night istället, för det hade varit mer passande.

En gäng hormonstinna ungdomar åker till en lantställe i södern för att festa, ha sex samt åka båt. Det sistnämda går bra då lantstället ligger på en ö. Det ungdomarna inte vet är att sjön numera är full med hajar av alla de sorter och slag: Vithaj, hammarhaj, makohaj, tjurhaj. En sak dessa arter har gemensamt är att de har en förkärlek till folk i vatten och mycket snart får ungdomarna annat att tänka på än sprit och sex. Det tidigare så glada sällskapet kommer också snart bli varse att de fulaste fiskarna inte alltid simmar i vattnet.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga efter att ha sett filmen. Jag är MYCKET svag för genren ”hemska djur i vatten” och betar gladligen igenom filmer som Megalodon och Dinoshark men Shark night var i ärlighetens namn ganska trist. Man lyckas inte få till den där ”akta dig för vattnet känslan” (något som tidigare nämnda filmer mot alla odds lyckades ge mig), det kan bero på att filmens skurkar är mänskliga och att fokus förskjuts från hajar till folk med dåliga tänder och skitiga kläder. Filmen blir helt enkelt aldrig rikitgt spännande. Däremot blir den aldrig tråkig men lite mer hajar vill jag allt ha om filmen bär namnet Shark night. En annan yttepytte liten detalj är att sist jag kollade var hajar saltvattensfiskar i.o.f.s klarar sig tjurhajar i bräcktvatten men vit och hammarhaj? Icke! Men det var bara en liten detalj som man kanske inte ska bry sig om i filmer av det här slaget. Jag får sätta mitt hopp till Piranha 3DD och Bait.

Betyg: 4/10

Kommentera

