Drive (2011 USA)

Vart jag mig än vänder har den här filmen av danske regissören Nicolas Winding Refn mer eller mindre tokhyllats. Att jag hade förväntningarna i topp när jag skulle se filmen om stuntmannen som extraknäcker som bilförare åt bankrånare är ingen överdrift. Att filmen inte sedan infriade dessa förväntningar lär kanske inte förvåna någon, det händer tyvärr allt som oftast när man halvt om halvt tror sig komma att se en toppenfilm.

Det finns mycket som är bra med Drive.  Skådisarna med Gosling i täten supportad av bla Carey Mulligan, Albert Brooks och Ron Perlman är bra. Storyn är helt ok och Drive är en riktigt snygg film speciellt i kombination med Cliff Martinez fantastiska soundtrack.

Vad är då mitt problem med filmen? Jag kan helt enkelt inte engagera mig i rollfigurerna. Tanken är kanske att deras käslokalla agerande ska spegla en hård värld där det gäller att äta eller ätas. Drive är en snygg och cool film men på något sätt känns den bara som en yta; välpolerad men för känslokall. Filmen är absolut inte dålig och är trots sin ganska enkla historia orginell men det fattas något för att jag ska bli exhalterad. Någon gång kommer jag nog att se om filmen, kan hända att den då engagerar mig mer då jag sänkt mina förväntningar.

Regi:: Nicolas Winding Refn

betyg: 6/10

22 reaktioner på “Drive (2011 USA)

    • Det vore tråkigt om du slutade läsa :( ;) Men ja filmerna har fått samma betyg men jag sätter betyg lite efter genre. Drive har en sexa på en seriös thriller/drama medan Killer elite har en sexa på ren underhållning. Jag har svårt att sätta betyg på filmer i olika genrar utan jag sätter betyg på filmerna i sin genre. Men en sexa är ett betyg som betyder sevärd men kanske inte så mycket mer.

  1. Haha, jag är med dig Filmitch. Nu vet Fiffi hur jag känner med Heat när hon ger samma betyg till skräpfilmer ingen vill se ;)

    Hur som helst, trist att du inte uppskattade Drive så pass mycket. Visst har det en del att göra med förväntningarna, men frågan är om du skulle uppskatta den lika mycket som vissa andra av oss ändå? Låter helt enkelt som det inte riktigt är din typ av film.

  2. Jag såg ”Drive” förra helgen och jag hade väl också förväntningar på att det skulle bli nån form av ”nu-ska-ni-få-se-på-bilförar-trix” -film. Men så icke. Jag fängslades mycket av hur skådisarna tog sina roller, att det skulle vara den där kyliga utstrålningen i främst Ryan Goslings roll, var nästan självklart. Jag har fått en ny skådisfavorit i Ryan Gosling. Jag såg honom i The Ides of March och… nåja det är en annan historia :) Soundtracket till ”Drive” är helt sanslöst bra. Det där sugande suggestiva bakgrundsljudet gör att pulsen blir väldigt spännande. Av slutet att döma, så KANSKE det kan bli en ”Drive 2″, månne :) ?

  3. Instämmer. Såg filmen igårkväll, men den var mest bara yta tycker jag, visserligen en snygg yta. Jag ska nog vara snäll och ge den 7/10 i betyg.

  4. Tror ju just YTA är lite av tanken med hela filmen (precis som du är inne på i din recension också , Filmtich). Ytligheten speglar både karaktärer och handling – på ett bra sätt tycker jag. Det är en film om yta berättad med yta, haha. Jag tokgillade det!

    Men just förväntningarna kan ju ganska många gånger dra ner vilken filmupplevelse som helst i skiten. Det är den bistra verkligheten vi filmnördar lever i. Ibland gäller det att stänga av och låta bli att läsa innan man själv sätter sig framför filmen. Men det är svårt, jävligt svårt. :)

    • För mig fungerade inte ytperspektivet den här gången. Förväntningar är ett aber men media har en förmåga att tjata saker sönder o samman. Nu är jag lite rädd att se Tailor tinker … pga av allt tjat om att det är en så fantastisk film. Bloggar är faktiskt bättre o känns lite ärligare och mer sansade då de inte har samma gruppmentalitet som många av landets recensenter har i tidningarna.

      • Fast TTSS tror jag mer är en kritikerfavorit än publikfavorit. Den ska du absolut INTE ha några förväntningar på för den är helt enkelt inte så bra som media kanske sagt att den är (följer inte vad media säger iofs) ;)

        Vad jag hade att säga om Tinker, Tailor, Soldier, Spy när jag såg den under SiFF.

      • Har sänkt mina förväntningar på TSSS. Brukar inte heller bry mig så mycket om vad kritikerna skriver. Däremot tycker jag att man får ganska bra filmtips på bloggarna här o där.

  5. Hmm, ett vanligt Hollywoodfenomen alltså: Platta karaktärer som gör filmen tråkig. Synd, jag hade annars ett helt annat intryck av den.

    • Njae inte platta men känslokalla och jag kommer de inte in på livet – därmed har jag svårt att bli engagerad men filmen är sevärd men inget mästerverk, tycker jag är bäst att tillägga.

  6. Är lite ”rädd” för att jag kommer tycka lite som du, att ytan aldrig blir mer än yta. Kul att få läsa en annorlunda uppfattning iaf. :)

    • Jag tyckte precis som du. På pricken. Såg klart den för en stund sen och begav mig direkt till den enda någorlunda kritiska rösten jag kunde minnas att jag stött på.

      Ska försöka få ned några tankar i text lite senare, men jag är lite kluven. Dock gillade jag den, så jag ska inte sitta här och vara för butter.

  7. Pingback: Drive « Jojjenito – om film

  8. Pingback: Bilfest: The Driver (1978) & Drive (2011) | Addepladdes j-vla filmblogg

Kommentera

