Chernobyl diaries (2012 USA)

En kollega sa till mig en gång ”Om man är på semester och det är obekvämare än hemma är det ingen semester”. Visa ord som jag gör mitt bästa att följa. Följdaktligen skulle jag inte hamna i samma situation som de arma satar i filmen Chernobyl diaries.

Chris är på semester i Europa tillsammans med sin fästmö och hennes vänninna. På dagordningen står ett besök hos Chris bror Paul som bor i Kiev.Paul föreslår att sällskapet ska åka till den övergivna staden Pripyat. Invånarna fick överge staden i en hast när kärnkraftverket Tjernobyl havererade. När sällskapet anländer till Pripyat visar det sig att staden för tillfället är stängd för turister men sällskapets guide vet råd och de smiter in i staden. Bilen går sönder och ungdomarna blir strandsatta i staden som inte alls är så övergiven som man skulle kunna tro.

Chernobyl diaries är skriven av Oren Peli som ligger bakom filmen Paranormal activity något som märks b.la i filmens tempo och den dokumentära känslan. Berättelsen är ganska stillsam till en början men det vilar hela tiden en ödesdiger och obehaglig stämning men då storyn är förlagd till en övergiven stad i östeuropa är den kanske inte speciellt svårt att skapa en sådan stämning. Filmens första halva fungerar mycket bra och trots att egentligen ingenting händer sitter jag på helspänn. När det börjar röra på sig och berättelsen tar fart då tappar jag lite intresse. Folk genomför korkade beslut som t.ex att lämna bilen mitt i natten för att man hör något, det springs i mörka tunnlar och flåsas och flämtas. Dvs inget nytt och inte speciellt spännande även om jag hoppade till några gånger ska erkännas. Jag har märkt att det går allt längre mellan de gånger då pulsen ökar under en filmjakt. Antingen börjar jag bli van efter att ha sett tusen miljoners jakter på film eller så slarvar man allt oftare med manus och regi för att skapande den känslan av att det råder fara och färde.

Jag gillade kameraarbetet i filmen. Kameran följer hela tiden skådisarna tätt och det ger en illusion att man är en i sällskapet. Detta kan iofs störa en och annan tittare som kan få en berg och dalbana känsla men för mig fungerade det bra. På det hela är Chernobyl diaries en standardskräckis som vinner på nya miljöer för den tomma staden Pripyat är ruggig bara i sig.

När filmen slutat hade en i personalen gömt sig och hoppade fram och skrek till när filmen slutat så jag fick en liten bonus jumpscare. Om alla som såg filmen uppskattade skämtet vet jag inte men jag gjorde det i alla fall.

Regi:Bradley Parker

betyg: 6/10

7 thoughts on “Chernobyl diaries (2012 USA)

  1. Jag hade inte uppskattat den extra spänningsmomentet, men å andra sidan känns det som en film jag förmodligen hade tyckt varit rätt tråkig. Så då kanske det hade gjort att jag lämnat filmen med ett leende ändå.

  2. Det var ju nära att det blev den här på senaste Filmspanarträffen men när jag läste recensioner på andra ställen så blev jag ganska glad att det inte blev den. Det som jag gör att jag ändå känner mig lockad att se filmen är ju miljöerna, vilket du är inne på. Pripyat verkar ju vara ett helt galet ställe. Såg att SVT (eller om det vara TV4) gjorde ett reportage därifrån som en del av sin EM-sändning. Klart läckert (kanske fel ord). Intressant att du inte sågar filmen sönder och samman som många andra ”mer seriösa” recensenter har gjort.

  3. Chernobyl diaries har fått oförtjänt dålig kritik. Det är ingen toppenrulle och heller inte speciellt otäck, men den har något som fångar tittarens intresse. Det bör påpekas att filmen inte är inspelad i Pripjat vilket är ett stort minus. De övergivna husen i filmen kommer från ett kasernområde i Ungern. Pripjat är en mycket större stad med torg, skolor, monument och ett litet tivoli (som aldrig hann öppna) än de byggnader som visas i filmen. Visserligen fick ett övergivet pariserhjul och radiobilar sin givna plats i filmen, men de var inte de attraktioner som finns på riktigt i det övergivna tivolit. Spelar det någon roll? Ja! Om en historia ska utspela sig i Köpenhamn blir det väldigt knasigt om den filmas i Säffle. Ett minus till får filmen därför att den lämnar den viktigaste frågan obesvarad. Däremot tycker jag inte att karaktärernas ”korkade beslut” stör alls. Ungdomar som ska råka illa ut i skräckfilmer måste ju fatta dåliga beslut. Annars blir det ju ingen skräckis. Och just historien med bilen var dessutom helt logisk: en person försvinner, två andra beger sig ut för att söka efter honom därför att ingen då visste vad som väntade ute i mörkret. Att de sedan springer i tunnlar beror ju på att de är jagade. Alltså ett logiskt, inte korkat beslut. Skådisarna gör mycket bra insatser, är rätt klädda och har välskrivna repliker vilket stärker trovärdighetskänslan.
    Betyg: 3/5

    • Intressant och informativt inlägg :) Jag misstänker att det är svårt att få tillstånd att filma i Pripjat eller också var det en budget fråga.
      Då jag älskar skräckfilm och har kanske sett allt för många. Jag nuförtiden bli lite grinig när folk beter sig korkat. Det beror också lite på vilken skräckgenre det rör sig om. I en teenslasher skulle jag nog nästan bli lite besviken om folk inte delade på sig eller traskar runt i underkläderna det hör liksom till. Chernobyl diaries var lite för seriös för detta greppet därför stönade jag till en aning i biofåtöljen att de lämnade bilen överhuvudtaget. Springet i tunnlar menade jag inte att det var korkat utan att man sett det förut och regissören borde ha kunnat gjort det lite mer spännande.
      Vi hamnade på samma betyg och jag var relativt nöjd med filmen men den var mest ryslig första halvan.

Kommentera

