The Cabin in the woods (2011 USA)

Som jag har väntat. Det var ett par år sedan som jag hörde talas om den här filmen på nätet. Vad jag förstått så spelades filmen in redan under 2009 men filmbolaget ville lansera den i 3D något som skaparna Wheddon & Goddard satte sig emot och releasen drog ut på tiden. När den äntligen kom till Sverige vad hände då? Få kopior endast till de stora städerna. Turligt nog kom The Cabin in the woods till slut till lilla Karlstad och det tackar jag för.

The Cabin in the woods är en skräckfilm med både hjärna och hjärta. Filmen har ett intelligent manus men det är inte för smart för sitt eget bästa.Med det menar jag att filmen slår inte knut på sig själv eller blir onödigt svårförståelig. Om man vill kan man sitta filmen igenom och nicka gillande åt hur filmskaparna leker med genren och le åt alla ”blinkningar” som ges till andra skräckfilmer. Vill man, så kan man skita i allt detta och bara hänga med på färden och se ovanligt bra skräckis.

Filmen hyser även ett gäng riktigt bra skådisar. Det är inte det vanliga ensemblen som man brukar hitta i filmer av det här slaget. Dvs ”Vi tar den billigaste skådisen som går med på att visa brösten”.  Det är kanske inte några stora namn men de kan sitt yrke och att få se Richard Jenkins (Stepbrothers) och Bradley Whitford (The West wing) är alltid trevligt.

Ju mindre jag berättar om handlingen desto bättre då berättelsen vinner på att man vet så lite som möjligt. Men om man sin skräck är det relativt lätt att räkna ut hur det hela hänger ihop. Det märks att Wheddon & Goddard gjort filmen för att de tror på sitt projekt och vill skapa något och inte bara gör en film för att tjäna stålar.Deras berättarglädje sprider sig till mig som tittare och det var länge sedan jag (vet att det låter konstigt) hade så trevligt när jag såg en skräckfilm.

Nu kanske någon undrar varför filmen inte får högsta betyg? Jag blev inte speciellt uppskrämd jag saknade den där känslan av isande skräck i magen. Men låt inte det avskräcka er för The Cabin in the woods är både intressant, spännande och rolig  bara inte speciellt skrämmande.

Andra men liknande åsikter om filmen: Henke, Jessica och Vrångmannen.

Regi: Drew Goddard

betyg: 9/10

14 reaktioner på “The Cabin in the woods (2011 USA)

  1. Det var ju skoj att du gillade filmen du sett fram emot så himla mycket. Nu har jag länkat till din blogg från min reseblogg så kanske du får lite nya besökare :)

  2. Med tanke på hur restriktiv du är med betyg så blir man ju genast nyfiken. Dessutom gillar jag både Jenkins (främst för The Visitor) och Whitford (Donna!!).

    • Är JAG restrektiv med betyg? ;) Om man snackar 10/10 har det inte blivit speciellt många (3 st om man inte räknar med omtittningar av äldre filmer) så ditt statement är nog inte helt ogrundat. Jag har åtminstone två riktigt bra filmer som troligen dyker upp under nästa vecka. Tills dess – gå och se TCITW det är den värd.

      • Det var just toppbetyget jag tänkte på. Ynka tre fullträffar är inte många mål. Å andra sidan räckte det för Torres att vinna skytteligan med.

        Den får nog möta min dvd-spelare längre fram istället, men jag ser fram emot de riktigt bra filmerna. :)

      • Men jag har å andra sidan en hel hop med 8:or o 9:or som är sevärda. Jag tyckte lite synd om Italien mot slutet annars bra match :)

  3. Eftersom jag vet att det här är en sån där film som man inte ska veta för mycket om så läser jag inte din text. Ska bli intressant att se hur Thor såg ut pre-Thor. Nåt biobesök blir det nog inte dock.

Kommentera

