Abraham Lincoln: Vampire hunter (2012 USA)

Jag har ingenting emot att gå på bio själv men brukar fråga runt bland vänner och bekanta då är trevligare med sällskap. Mina förfrågningar bland familj och vänner om att se den här filmen möttes av en hånfull blick eller ett skratt. Tur då att min vän Lunkan alltid ställer upp om det vankas action.

Abraham Lincoln: Vampire hunter får man ta med en nypa salt samt förtränga det mesta man hört och läst kring det amerikanska inbördeskriget. Lincolns mor dödas av en vampyr när han är barn. Han svär att hämnas sin mor och slår sig ihop med den mystiske Henry för att bekämpa de odöda. Vampyrerna är mäktigast i den amerikanska södern där de nyttjar slavarna som mat. Lincoln kommer fram till att det bästa sättet att bekämpa vampyrerna är att krossa deras maktbas i sydstaterna. Om man är president den uppgiften avsevärt lättare och voala! där har vi skälet till att Lincoln ville bli president.

När jag först hörde talas om den här filmen avfärdade jag den direkt. Storyn verkade helt enkelt vara för korkad t.om för mig. Jag ändrade mig dock då jag läste att filmens regissör var Timur Bekmambetov som hade gjort den i mitt tycke suveräna actionfilmen Wanted. Tyvärr gör en film ingen karriär för Abraham Lincoln: Vampire hunter är inte bra av många skäl. Jag har inga problem med storyn, den må vara korkad men samtidigt så fantasifull  att jag kan acceptera konceptet. Jag har heller inga problem med actionscener i slowmotion (även om det överanvänds), CGI-blod och folk som flyger och far över hela bioduken. Filmen dras med helt andra problem. Benjamin Walker som spelar Lincoln är en träig skådis vars sminkning är usel. Stundtals ser han ut som docka från Madame Tussauds vaxkabinett han är mer livlös än vampyrerna han bekämpar. Filmens övriga skådisar är också ganska okarismatiska och skapar inte direkt något intresse. De rabblar sina repliker mitt bland alla specialeffekter och ger ett sömngångaraktigt intryck. Filmens andra problem är att den tar sig själv på för stort allvar. De spottas fram pekorala repliker och alla är gravallvarliga. Herregud! Det rör sig om Lincoln vs. vampyrer man borde våga ta ut svängarna lite men icke. Kan kanske vara så att man omedvetet fått för stor respekt för storyn då den behandlar slaveri och en amerikansk ikon. På det hela blir det faktiskt ganska trist trots vampyrer, yxfighter och en fantasifull historia och tråkiga actionfilmer är ett misslyckande.

Roligast är dock tasksparken som ges till övriga världen från USA i slutet av filmen. Om den var medveten eller inte vet jag inte men först då skrockade jag åtminstone till lite.

Regi: Timur Bekmambetov

Betyg: 3/10

4 tankar på “Abraham Lincoln: Vampire hunter (2012 USA)

  1. Så lite samma problem som Cowboys vs Aliens då? Inte tillräckligt mycket självdistans? Och inte för att jag var särskilt förtjust i Wanted, men själva konceptet i den här har en nästan oböhörlig lockelse… Trots ditt omdöme och betyg lär det det med största sannolikhet bli en tittning.

  2. Kul att regissören är ryss (väl?) med tanke på din sista mening. Förresten det är väl samma snubbe som gjorde Nattens väktare, som jag tyckte var en ganska cool rulle som väl öppnade vägen för Wanted (som jag inte sett). Den här filmen ser jag nog hemma.

    • Tror han härstammar från Kazakstan men han har troligtvis inte skrivit dialogen. Stämmer han gjorde Nightwatch en film jag bara sett delar av än så länge.

Lämna en kommentar