Zardoz (1974 Storbr)

Hösten 1974 torde följande scen utspelat sig:

-Älskling ska vi gå på bio i kväll?  

-Visst vad ska vi se?

-Den här nya filmen Zardoz verkar intressant.

Vad är det för något?

-Ja han som spelar James Bond är med och filmen är gjord av samma gubbe som gjorde Den sista färden så den bör vara bra.

-Låter fint!

De stackars satarna skulle bittert få ångra att de inte tillbringade lördagsaftonen framför SVT. Det första som möter publiken innan förtexterna var den här figuren som håller ett förvirrat tal:

För att längre fram i filmen konfronteras med denna syn:

Jag vill redan här påpeka att Zardoz inte är en komedi snarare tvärtom det är en allvarlig och seriös film. Jag misstänker dock att den firar stora triumfer som ofrivillig komedi på obskyra filmfestivaler världen runt. Bortser jag från senaste Batmanfilmen har jag inte sett speciellt mycket film senaste veckan. Orsaken till denna kulturella öken bär namnet Zardoz. Det tog fyra tittningar innan jag arbetat mig genom filmen som har en speltid på under två timmar. Jag somnade efter ca en kvart och fick starta om gång på gång.

Några hundra år in i framtiden har delar av mänskligheten isolerat sig från den övriga världen. På köpet har de blivit odödliga och utvecklat mentala krafter. För att hindra överbefolkning utanför isoleringen har man skapat en falsk gud, Zardoz, som i form av ett flygande huvud åker omkring och sprider det något udda budskapet: ”The Penis is evil. Killing is good”. Connery är människojägaren Zed som i ett obevakat ögonblick smiter ombord på det flygande huvudet och transporteras till de odödliga. Sedan blir det en massa förvecklingar men i ärlighetens namn vare sig orkar jag eller vill reda ut denna soppa ytterligare, läs på wikipedia istället.

Låter det förvirrande? Det är bara förordet, bättre upp är att bakgrunden och storyn presenteras först ca en timme in i filmen så jag sitter som ett frågetecken över scener där folk fascineras över Connerys förmåga till erektion (sant jag lovar) plötsligt talar i tungor och viftar med händerna, hoppar in i glaspyramider samt springer toppless lite då och då.

Någon med dåligt omdöme på filmbolaget Fox gav John Boorman 1 miljon $ och fria händer. Boorman tog chansen och vad han tänkte på när han skrev, producerade och regisserade denna soppa vet jag inte. Hälsosamma tankar var det i alla fall inte. Det skulle vara än mer spännande att veta vad Connery tänkte när han står med sin porrfilmsmustasch förklädd till brud.

Och nu kommer vi till de mest spännande frågorna: Vad får mig att välja att välja Zardoz framför filmer som t.ex De andras liv och Skånska mord?  Varför kastar jag inte in handduken när jag somnar tre(!) gånger i mina försök att se filmen? Jag har inga bra svar på dessa frågor. Kanske var det Connery i kombination med Boorman och flygande stenhuvuden. Kanske var det min fingertoppskänsla att med jämna mellanrum välja sunkiga filmer. Kanske ligger det i släkten (Marcus är stolt ägare till Santa Claus Conquers the Martians). Många frågor men inga bra svar. Det jag vet är att Zardoz är bland det märkligaste jag sett. Trots sin kackighet känns filmen både unik och orginell åtminstone om man betänker filmens budget samt de kända namn som är inblandade i spektaklet.  Att göra dålig film är inga problem men att seriöst anstränga sig (alla inblandade verkar ha tagit projektet på allvar) för att göra en bra film och resultatet blir Zardoz, det är en bedrift.  Bra är den inte men som sagt det är en upplevelse som saknar motstycke åtminstone bland mina refensramar.

Regi: John Boorman

Betyg: 3/10

6 thoughts on “Zardoz (1974 Storbr)

  1. Haha, jag har faktiskt den här liggande, tror det var Jojjenito som satte mig på spåret. Än så länge dock otittad, det känns som den kan kräva ett vaket sinne och försvarliga mängder uppiggande.

  2. Skön recension!
    Jag kommer ihåg att jag såg den när jag var rätt ung…fattade absolut ingenting!
    Och kan inte påstå att jag känner något speciellt sug efter att återuppleva den… ;-)

    Undrar som sagt hur Connery tänkte inför det här filmerbjudandet….?

Kommentera

