REC 3: Genesis (2012 Spanien)

Det börjar bra. Ett bröllop ska äga rum mellan Clara och Koldo. Via mobil, video och digitalakameror presenteras sällskapet. Det är som det ska vara när man har med REC franchaisen att göra – handkameror. Bröllopet skildras via skakiga bilder och jag kommer i stämning direkt för den annalkande katastrofen. Och den kommer, som ett brev på posten. Mitt under bröllopsfesten hör gästerna polissirener och snart invaderas festlokalen av de välbekanta zombisarna.Gästerna flyr i panik och här ändras filmen från handkamereperspektivet till ”vanlig” film.

Någonstans gick det fruktansvärt fel i produktionen av den här filmen. REC är en mycket bra skräckfilm. Del två i serien var knappt ok då filmen tappade mycket iom att man blandade in religion i plotten något som inte riktigt passade in i konceptet. I REC 3 bestämmer man sig för satsa på humor och filmen faller som ett korthus. En skräckkomedi kräver en viss fingertoppskänsla något som REC 3 regissör inte har.  Huvudpersonerna är lika korkade som nackade höns och det kryllar av ologiskheter i berättelsen, jag kan svälja en del men långt från allt. Jag blir irriterad när jag ser filmen dels på det slarviga manuset, dels på de trista skämten och framförallt på de korkade karaktärerna. När filmens hjälte går på zombiejakt iklädd riddarrustning hissar även en luttrad skräckfantast som jag vitt flagg och då hjälper inte ens att Leticia Dolera som spelar Clara är vacker som en dag. Jag ska göra mitt bästa för att undvika den fjärde delen (ett löfte som troligtvis bryts i samma sekund som filmen släpps)  i denna zombieserie som hade mått bäst av att slutat redan efter REC. Varför filmen kallas för Genesis är en gåta för händelserna sker efter de två första filmerna, någon prequel är inte frågan om men bruket av ordet genesis ger kanske en hint om filmmakarnas brist på koll. Troligtvis tyckte de att det var ett läckert ord att klistra till på produktionen.

Regi: Paco Plaza

Betyg: 2/10

9 thoughts on “REC 3: Genesis (2012 Spanien)

  1. Tack för varningen, kommer definitivt undvika denna. Jag älskar första filmen, tycker till och med att det är en av de bästa skräckfilmer som gjorts. Därmed hade jag väl en och annan förväntning på tvåan men jag tyckte den var både poänglös och dålig. Har mer eller mindre förträngt den. Trean kommer jag aldrig behöva förtränga… ej heller ytterligare uppföljare.

  2. Såg trailern och upplevde det som att man hade tagit bort allt det som gjorde att [rec] ändå kändes fräsch. Och den typen av dumhumor kan vi betacka oss för. Tack för varningen, men jag är rädd att en viss äkta hälft har bespetsat sig på den här :)

  3. [Rec] gillade jag också, men håller mig undan både uppföljare och remakes. Känns som det räcker med en, resten är bara onödigt. Men så känner jag med de flesta filmerna – uppföljare/fortsättning blir inte lika bra, speciellt skräckfilmer.

    • Åjo det finns många bra uppföljare. terminator 2, Friday 13th 2, Scream 2, Halloween 2, men kan hålla med om att ofta så blir det inte så lyckat. Även remakes kan vara bra. Det kommer att komma en till min skräckfilmsvecka som jag håller ganska högt.

      • Självklart finns det bra uppföljare, men i mitt tycke är det ytterst sällan de kommer upp i samma klass som originalet.

        Har iofs sett väldigt få uppföljare till skräckfilmer bör tilläggas. Men när det är bra originalfilmer som Halloween så är det svårt att överträffa det. Man har liksom redan sett allt.

      • Håller med i stort ofta blir det samma story än en gång men jag är inte automatiskt allergisk mot vare sig uppföljare, remakes eller reboots men kan ibland tycka att bolagen kunde våga vara lite mer orginella. Å sidan är det lätt att säga när det inte rör sig om mina pengar ;)

Kommentera

