The Sponge Bob square pants movie (2004)

svampbobDen onde Plankton kommer upp med en plan för att ta över sin konkurrents, herr Krabba, hemliga recept på krabburgare. Herr Krabba blir oskyldigt anklagad för att ha stulit kung Neptunus krona. Återfinns inte kronan inom sex dagar kommer han att avrättas. Herr Krabbas kock Svampbob fyrkant erbjuder sig finna kronan, tillsammans med sin korkade vän Patrik ger han sig ut för att hitta kronan.

Vad jag förstått är Svampbob fyrkant otroligt populär och till viss mån kan jag förstå det. Jag har sett några få avsnitt på tv samt filmen och även om det är skrikigt (som de flesta Nikelodeon produktioner) och inte speciellt bra tecknat så har figuren Svampbob en viss charm. Det som lyfter filmen är inte handlingen utan humorn som studtals är så absurd att det för tankarna till Monty Python och David Lynch.  David Hasselhof dyker upp som sig själv vilket gör filmen än mer surrealistisk. Jag har full förståelse för de som inte tål Svampbob men jag roas åtminstone för stunden

Regi: Stephen Hillenburg

Skådespelare: David Hasselhof

Betyg: 6/10

Kommentera

