Martyrs (2008)

martyrs021609En flicka lyckas fly från sina kidnappare, femton år senare tar hon en blodig hämnd på förövarna. Frågan är om det verkligen är de skyldiga och varför blev hon kidnappad?

De franska skräckfilmer jag hittintills sett har alla varit mycket blodiga (Haute tension) och obehagliga (Inside). Man skulle kunna tro att amerikanerna var värre med sina saw filmer och teenslashers men de står sig slätt mot fransmännen. Martyrs är allt ovanstående och lite till. Själva handligen är det inget fel på den är både orginell och tankeväckande. Tyvärr är filmen alltför obehaglig och jag märker att jag flera gånger sitter och tittar bort och tänker: är detta verkligen nödvändigt att visa? Inget jag kan rekommendera inte ens till skräckfilmsälskare. Orginaliteten räddar filmen från ett bottenbetyg.

Regi. Pascal Laugier

Skådespelare: Morjana Alaoui, Myléne Jampanoi m.fl

Betyg: 3/10

2 thoughts on “Martyrs (2008)

  1. Hej, hittat hit via bilderord. Martyrs består egentligen av två ganska löst sammanhållna delar. Den första har du berättat om här ovan men inte den andra. Den med väninnan som själv intar huvudrollen i ett dystopiskt scenario där en sammansvärjning av ondskefulla människor vill undersöka om lidandet kan skänka den fullständiga friheten. Det är samma projekt som den första flickan var utsatt för men lyckats fly ifrån, väninnan få så att säga fullfölja ”missionen”. Filmen är hemsk men jag kan inte avfärda den som usel. Den väcker tankar, funderingar någonstans på ett existentiellt plan. Men ok, jag har sett väldigt få skräckfilmer.
    Hälsningar
    C

    • Trevligt att du hittade hit, välkommen 🙂
      Jag ville inte berätta så mkt om den andra delen av filmen pga av spoilerrisken men som jag skrev var det inte ngt större fel på handlingen det var utförandet som jag inte gillade. Man skulle nog kunnat göra filmen både mer spännande och samtidigt kunnat behålla de existensiella tankarna. Nu blev det vare sig hackat eller malet.

Kommentera

