A Christmas carol (2009 usa)

Sju år efter att Jacob Marley har dött besöker hans vålnad sin forne  affärspartner Ebeneezer Scrooge i hopp om att göra honom till en bättre människa. Scrooge är nämligen den mest snåla och otrevligaste människa man kan tänka sig. Till sin hjälp har Marley andarna för forna, nutida och kommande jular som besöker Scrooge under julaftonsnatten i förhoppning att förmå honom att ändra sitt liv.

A chistmas carol har jag jag sett i ett antal olika versioner,  mer eller mindre bra. Den här versionen är helt ok men i ärlighetens namn får man jobba hårt för att misslyckas med Dickens underbara historia om snåljåpen Scrooge. Jim Carrey gör en av de bättre versionerna av Scrooge men ett par saker ogillar jag i 2009 års version: sättet filmen är gjord på nämligen performance capture (filmar med riktiga skådespelare sedan dataanimerar man det hela), borstsett från Scrooge ser alla människor ut som billiga Shrek kopior det är bara grönfärgen som saknas. Zemicks har gjort detta tidigare (Beowulf, Polarexpressen) och jag kan inte förstå hur man kan vara nöjd med resultatet det ser bitvis för djävligt ut. Det andra som jag jag inte gillar med filmen har nog med ovanstående att göra, det har lagts till ett antal onödiga actionscener vilket troligtvis beror på att regissören vill leka med den nya tekniken. På det hela är jag ganska nöjd med 2009 års version.

Regi: Robert Zemicks

Skådespelare: Jim Carrey, Gary Oldman

Betyg: 5/10

Kommentera

