Hostel (2005 USA)

Tre killar är och tågluffar i Europa de får ett tips att åka till en stad i Slovakien där turister är mycket populära bland tjejerna. De hormonstinna killarna upptäcker snart att det fanns lite mer än villiga tjejer i Slovaken och deras semester blir inte riktigt vad de tänkt sig.

Hostel är en film som är fylld av klicheer, korkade ungdomar och fördomar. Trots detta är det en av mina favoritfilmer i den här genren. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Kanske kan det vara att regissören vågar vara opolitiskt korrekt och bara kör på  full fart. När filmen kom rasade ett antal kritiker över filmens kvinnosyn men i rättvisans namn är synen på på män inte heller så smickrande. Det tar en stund innan filmen tar fart och till en början verkar det vara en film a la´svensexan man tittar på men långsamt blir det hela allt obehagligare och sista halvtimmen är en riktig nagelbitare. Rekommenderas varmt!

Regi: Eli Roth

Skådespelare: Jay Hernandez, Derek Richardson

Betyg: 10/10

4 thoughts on “Hostel (2005 USA)

  1. Jag gillar också den här – dock inte lika rejält som dig, men ändå. 🙂 Mycket just för det du nämner, att Eli Roth verkligen inte bryr sig om korrekthet utan kör på. Just det blir nästan ännu bättre i uppföljaren, där filmernas satiriska moment får ännu mer plats när den anspelar på föregångarens händelser.

    • Någon dag ska jag (när jag orkar) lägga ut en längre text om Hostel då det är en film som har oväntade bottnar som gör att den skiljer sig en aning från andra filmer i genren (något som en hel hög recsenter missade då de snabbt avfärdade filmen) men när det blir vete gudarna…….

      • Det ser jag fram emot! Ungefär som för mig med Twin Peaks: Fire Walk With Me. Jag tror jag har hintat om en recension på den sedan jag startade bloggen för över 4 år sedan. Den har så mycket jag vill skriva om, men just därför har jag väntat med recensionen för att verkligen se till att den blir matig när jag väl skriver den, haha. Nu lär den väl bli av även om jag inte tänker göra en för ambitiös grej av den recensionen. Först blir det att recensera alla avsnitt av tv-serien Twin Peaks förstås, så någon form av ambition föregår den iaf.

      • En genomgång jag ser fram emot – var ett tag sedan jag såg serien och även om jag kanske inte är lika begeistrad i serien som du (å andra sidan blir jag sällan upphetsad över saker ting – lite tråkigt kan jag tycka) ska det bli intressant att läsa.

Kommentera

