Viy (1967 sovjet)

En ung munk dödar en häxa i självförsvar. Häxans far som är traktens mäktige man lyckas förmå munken att vaka vid dotterns dödsbädd i tre nätter med förhoppningen att frälsa hennes själ. Häxan ser nu sin chans få sin hämnd på munken.

Filmen är baserad på en gammal folksaga som nedtecknades av den ryske författaren Gogol.Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta efter ha sett detta spektakel. Det misstaget filmmakarna verkar ha gjort är att de behållt sagans form och inte översatt det hela till film och resultatet blir en härligt kluckande kalkon med bla  skrattretande dåligt skådespeleri och en regi som är bland det sämre jag sett. Kort och gott en riktig sörja. Effekterna i filmen är bra med tanke på att filmen är över 40 år och det är det snällaste jag kan säga om Viy. Läs berättelsen istället för den är det inget fel på. Det kommer en nyinspelning nästa år, jag får se om jag vågar ge den en chans.

Regi: Georgi Kropachyov

Skådespelare: Leonid Kuravlyov, Natalya Varley

Betyg: 1/10

Kommentera

