Rocky 2 (1979 usa)

Efter matchen mot Apollo gifter sig Rocky och snart väntar paret barn. Då Rocky skadats i matchen och riskerar bli blind om han fortsätter att boxas försöker han få ett jobb vilket inte är det lättaste.  När Apollo vill ha en returmatch är det svårt att tacka nej då pengarna behövs.

Jag vet inte varför jag tittar på sådant här skräp men det kan mycket väl vara jag som har dålig smak då filmerna om Rocky är populära. Det som är bättre i tvåan är skådespeleriet då skådisarna fått lite mer erfarenhet. Stallone står för både regi och manus vilket inte gör det hela bättre. Manuset är eländigt med repliker som ger mig kalla kårar. Rocky 2 har lyckats fått med en av filmhistoriens värsta scener som är rent vidrig i sin präktighet.

Jag ska inte lägga ut texten mer om denna film för det förtjänar den inte.

Regi:Sylvester Stallone

Skådespelare: Burt Young, Sylvester Stallone

Betyg: 1/10

12 thoughts on “Rocky 2 (1979 usa)

  1. Hey! Det videoklippet är ju lätt filmens höjdpunkt. Tala om att vara en man av folket. Älskar sånna här scener.

    Däremot är Rocky 2 en osedvanligt dålig uppföljare. Den är ju en karbonkopia av ettan där man dessutom recapar slutfighten ifrån ettan i början av filmen (hatar sånt).

  2. ”Rocky 2 har lyckats fått med en av filmhistoriens värsta scener som är rent vidrig i sin präktighet” Menar du den grymma springscenen? Vad är fel med den om jag får fråga? =)

    Och vilka repliker är det som ger dig kalla kårar?

    • Oj detta är ett bevis på att gamla inlägg lever – roligt!
      Det blir desto svårare att kommentera rättvist då det har gått ett antal filmtittningar sedan jag såg den här sist.
      När det rör springscenen med alla ungarna som springer tillsammans med Rocky tycker jag att den förklarar sig själv – i särklass en av de värsta scener jag jag vet. Det är helt enkelt too much, jag kan inte förklara det bättre f.n. Ett längre svar skulle kräva alldeles eget inlägg.
      Vanligtvis så gillar jag sportfilmer och när det blir over the top – problemet med Rocky är att Sly tar sin karaktär på alldeles för stort allvar – vilket märks i filmerna och då funkar det inte riktigt för mig. Kan inte komma ihåg några repliker så här på rak hand – då skulle bli tvungen att se om filmen – rys 😉

      • Jag tolkar det som att du tycker att det på något sätt är ologiskt/ovanligt. Det är inte speciellt konstigt att barnen i området där han tränar springer efter snubben som gick matchen ut mot världsmästaren. Mohammed ali såg rocky 2 och hade mycket att säga om boxningen men något han sa var spot on så var det just barnen som springer efter när han tränade.

        Vilka andra saker är det som du tycker att sly tar så seriöst med rocky?

      • Ang. barnen har jag ingen åsikt om logiken utan går helt på mina känslor vilka är att barn på film bör undvikas i möjligaste mån. Barn i grupp är än värre. Jag har många exempel ur filmens värld där scener saboteras av massa barn. Patch Adams, Indiana Jones och de fördömdas tempel osv mao det är inte specifikt att det är just Rocky. Utan mer barnen som gör scenen i det närmaste outhärdlig att se.
        Det bästa exemplet jag kan hitta är från Rocky IV (jag minns den bättre än RII). När han håller talet till politbyrån upplever jag inte det som att det är menat som komedi eller ironi utan allvarligt menat. Det blir bara larvigt. Nu är det inte lika bombastiska saker i RII och det är filmer med lite olika stämning men det där känslan av att man tar det hela på ett för stort allvar, en seriositet som vare sig skådisarna eller manuset har kompetensnivå till. finns där hela tiden. Filmen hamnar lite samma fack som Die hard och många actionfilmer där man försöker förmedla känslor till publiken som man inte klarar av att förmedla det blir taffligt och ytligt.
        Men som sagt det är mina upplevelser och känslor av filmen/erna och har full förståelse att andra tycker helt olika – t.ex Fiffi 😉

Kommentera

