Antichrist ( 2009 Danmark )

När ett par förlorar sitt barn bryter kvinnan ihop totalt. Hennes själgoda man som är terapeft avbryter vården av kvinnan och anser sig kunna bota henne bättre själv. Bästa platsen att bota henne är tydligen i ett ruckel mitt ute i skogen som går under namnet Eden (ironi?). Ute i skogen utvecklar sig dramat till en viljornas kamp mellan könen både bildligt och bokstavligt talat och ordet skogstokig har fått en ny innebörd för mig.

Lars von Trier en knepig regissör, han är bra i sitt hantverk men gör ofta riktigt jobbiga och för långa filmer, så känns det  åtminstone för mig. Han har även en kvinnosyn som jag inte begriper mig på. Film efter film verka gå ut på att förnedra och förinta den kvinnliga karaktären, hatar han kvinnor eller vill han visa att de är utsatta? Jag vet inte och jag är kanske för korkad för att förstå. Den som vill får gärna förklara för mig.

Hur som helst, Antichrist är en av Triers bättre filmer tycker jag. Det är en effektiv psykologik skräckfilm ( drama kan även passa in ) där det i babysteps sakta går mot undergången för det äkta paret. Suveräna skådisar, hotfulla miljöer och suggestiv musik gör detta till en av de bättre skräckisar jag sett på senare tid. En film som nog kan ses om och växer troligtvis vid omtittningar. Ett par saker finns dock på minussidan: Triers kvinnosyn går inte att komma ifrån, det kanske är dags att byta spår. Filmen är minst sagt grafisk i det våld som förekommer vilket jag tycker känns spekulativt det verkar som Trier tog till detta grepp för att sälja in filmen.

Regi: Lars von Trier

Skådespelare: Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg

Betyg: 8/10

10 thoughts on “Antichrist ( 2009 Danmark )

  1. 8/10? Är det DU som jobbar i videoaffären nedanför mig??? ;D

    Skämt åsido, jag kan förstå att du gillade den. Nu gjorde ju inte jag det men jag tror att Antichrist är en film man antingen gillar som fan eller avskyr som pesten. Jag tror det är svårt att se den och tänka ”jaha, det var det, om jag skulle diska lite nu?”

    Bortsett från Riket har jag inte sett någon film av von Trier som jag gillat och jag trod banne mig att jag plågat mig igenom dom flesta. Som du skriver, hans kvinnosyn är tamejfan obegriplig, jag vet inte om han tycker kvinnor det svaga könet, att dom är kackerlackor på två ben, eller FÄSTINGAR för den delen, totalt onödiga att ha med i kretsloppet över huvud taget eller om han vill få oss som tittar att inse det sjuka i att kvinnor behandlas som dom gör.

    Näe, von Trier är för knepig för mig. Det finns dom som skrattar åt mig för att jag gillar David Cronenberg och i samma andetag säger att Dogville är det bästa dom sett.

    Skrattar bäst som skrattar sist säger jag bara.

    • Jo man har större anledning att skratta och se ljusare på livet om man inte sett Trier.
      Croneberg är däremot nästan alltid bra.

  2. Jag håller som sagt vad inte riktigt med om att Antichrist skulle vara misogyn, däremot kan man absolut diskutera vilken syn von Trier har på kvinnor. Om jag tänker på den här och Breaking the Waves, defintivt internaliserande och på så sätt ganska typiska kvinnokaraktärer. Tyckte inte riktigt lika mycket om den här som du men håller absolut med om att skådespeleriet var top notch. Och så tycker jag nästan att sexet kändes mer spekulativt än våldet.

Kommentera

