Appaloosa ( 2008 USA )

Två revolvermän tar anställning som sheriffer i en liten stad som terroriseras av en ranchägare. Det tar bara ett par minuter så är konflikten mellan de två vännerna och ranchägaren ett faktum. När den ena av sherifferna faller som fura för stadens nyinflyttade kvinnliga barpianist ( han har bara erfarenhet av horor och indiankvinnor ?!?) sätts vänskapen på prov vilket ranchägaren försöker utnyttja.

När jag ser tillbaka på antalet filmer jag recenserat märker jag till min förvåning att detta är den första västernfilmen. Märkligt då jag faktiskt gillar genren. Att det blir en ganska medelmåttig film , Appaloosa är bara att beklaga. Filmen duger men det är en ganska trött västern Mortensen och Harris är i mitt tycke bra skådisar men de verkar slitna och nästan utmärglade ( ge killarna lite mat sitter jag och tänker titt som tätt ) i sina sheriff roller. Jag oroar mig mer för deras kosthållning än för den onde ranchägaren, en välmående och frisk ( verkar det som ) Jeremy Irons. Min största invändning mot Appaloosa är dock att man kontrakterat kvinnan med ett ansiktsutryck ( småflin kombinerat med kisande ögon) Renee Zellweger. Utav all världens skådespelerskor måste det för guds skull funnits någon bättre som varit villig att hångla lite Harris mot betalning. Hennes uppenbarelse sänker betyget med ett par hack, hemskt men sant.

Regi: Ed Harris

Skådespelare: Ed Harris, Viggo Mortensen

Betyg: 4/10

Kommentera

