30 days of night ( 2007 USA )

När solen försvinner i en månad och den arktiska natten börjar i det lilla samhället Barrow, Alaska, isoleras staden från omvärlden. Samma dag  som det sista planet för säsongen lämnar staden tar en grupp vampyrer tillfället i akt och invaderar samhället. För de få som överler attacken är det en mycket lång natt som väntar.

Tackar! Det är så här vampyrer ska skildras åtminstone om man gillar skräckfilm. Jag har nästan helt lyft bort vampyrgenren från min filmradar då jag ledsnat på alla Lestat och Edward som befolkat de senaste årens vampyrboost.

30 days of Night är bra men det är tyvärr ett par saker som gör att filmen inte får högre betyg. Storyn är genealiskt i sin enkelhet  men man lyckas på något bakvänt sätt göra det hela ganska ospännande, filmen har potential att vara en riktig nagelbitare men av någon anledning så lyfter inte berättelsen åtminstone inte till de förväntningar jag hade.

Tyvärr så skulle filmen även mått bra av några andra skådespelare i huvudrollerna nu får vi dras med träbocken Josh Hartnett och den ganska intetsägande Melissa George vilket är synd. Trots dessa fadäser är detta den bästa vampyrfilmen de senaste decennierna anser jag. Har i och för sig inte sett alla vampyrfilmer  men Coppolas Dracula har jag tyvärr sett.

Regi: David Slade

Skådespelare: Josh Hartnett, Melissa George

Betyg: 7/10

8 thoughts on “30 days of night ( 2007 USA )

  1. Jag såg den här för någon vecka sedan som inspiration för en film jag utvecklar. Blev riktigt besviken, kunde ha blivit hur bra som helst men både dramaturgi och casting var under all kritik.

    • Håller med till viss del. En del av skådisarna sitter som smäck t.ex chefsvampyren och visst blir det spännande då och men den hade möjligheten att bli en riktig klassiker inom sin genre vilket schabblas bort.

      • Det är just den biten jag gillar med filmen. jag är så trött på de romantiska vampyrerna.

      • Jag är inte ett fan av twilight vampyrer heller men här blir det för stilistiskt. En kompis sa att vampyrerna spelas av mimare (förutom ledaren) och det märks tyvärr.

      • Usch nu blev vampyrerna med ens än ruskigare, för om det är ngt jag har svårt för så är det mimare. Om det stämmer är det sanslöst men visst de hade inte mycket till dialog.

Kommentera

