Rocky IV ( 1985 USA )

Rocky IV är en fantastisk film och då menar jag inte att det är fantastiskt på positivt sätt utan att det är fantastiskt att en så usel film har gjorts. Delar av filmen sitter jag och bara gapar och förundras över hur skrattretande dåligt det är. Men som min bror brukar säga ”Man måste sätta in filmer i sitt historiska perspektiv” (  han är filmvetare och är därmed lite klokare, kanske ). Ser man på Rocky IV ur den synvinkeln så förklaras en del av det usla hantverket.  Filmen gjordes mitt under det kalla kriget  då låtar som den här pekoralen kunde bli hits. 70 talet med ett förlorat Vietnamkrig, Watergateskandalen och en jordnötsodlare till president gjorde att USA hade tappat självförtroendet. När man fick ett levande lik till president, Ronald Reagan, så vände detta, USA började spänna musklerna, dvs man började bomba Lybien och spotta ur sig lite lättsammare propaganda filmer. Nu skulle man visa världen att USA var bäst. Rambo 2 och 3, Red Dawn och Iron Eagle är filmer som troligtvis inte skulle blivit några större framgångar om de kommit under 70-talet.

Rocky IV syfte är främst att visa Sovjet var skåpet ska stå. Hjälten Rocky är lite av en underdog, lite trög men med bägge fötterna på jorden kort och gott en hederlig amerikan av den gamla skolan. Just att han är lite trög tilltalar troligtvis amerikanerna då de hyser en viss misstänksamhet mot intellektuella åtminstone under den andra halvan av 1900 talet. Hur skulle man annars kunna förklara framgångar för personer som t.ex Bill o’Reilly, Paris Hilton och George W Bush.

rocky_4_1

Sylvester Stallone spar inte på krutet när han berättar sagan om Rocky vs Sovjet. Filmens öppningsscen är en två boxningshandskar med USA och Sovjets flaggor på som slås ihop med medföljande explosion. Resten av berättelsen följer samma ”subtila” spår. Ryssarna är känslokalla och Ivan Drago, Rockys motståndare, ser ut att vara framavlad i ett labratorum. Rocky tränar naturligt, i detta fall onaturligt för att vara boxare, han drar slädar, hugger ned träd och springer i berg. Drago håller till i en högteknologiskt bunker springades i spotlights (?) och blir dopad.

dolph_lundgren_rocky4

Filmen kulminerar i att Rocky håller ett försoningstal till ryssarna,  han vinner deras hjärtan och belönas med applåder av sjävaste politbyrån. Filmens övertydlighet blir nästan en indirekt förolämpning mot mig som tittare. det är alldeles för enkla lösningar man kan känna att filmmakarna tror att jag  inte klarar av filmer som kräver för stor hjärnkapacitet. Som grädde på moset är filmens musik naturligtvis dunkande 80-talssynthar och det gör ingen glad.

Rocky-IV-Sylvester-Stallone-Dolph-Lundgren

Nu är det inte något fel på lättsamma filmer och ren underhållning ska absolut inte underskattas men när man blandar in ett budskap i form av  propaganda blir det inte vackert däremot ofta fjantigt och det är nog rätta ordet för filmen.

Regi: Sylvester Stallone

Betyg:3/10

23 thoughts on “Rocky IV ( 1985 USA )

  1. Nämen, nu har du allt skitit i det blå skåpet! ;D

    Hur kan du totalsåga en klassiker som denna? Jag blir alldeles…häpen.

    För mig är Rocky IV nostalgi, det är ståpäls, det är kärlek i dess renaste form och du ger den inte ens en etta?

    Du sågar filmen på ett genomtänkt vis, du har belägg för dina åsikter och det är nästan värre än om du bara kört en ren svordomsrecension. Nu måste jag ju tänka efter och visst inser jag att du i vissa fall har rätt (eller kanske rätt, ja, kanske, inte helt, men bitvis) men jag kommer aldrig erkänna det högt.

    Att skriva ner Rocky IV är, för mig, lite som att mobba sitt eget barn. Det är inget man gör även om man blir tvingad till det😉

    • Åh fan du var vaken, hjälp😉
      Jag såg filmen häromkvällen och då jag vet och respekterar att många gillar filmen ansåg jag att min sågning måste vara genomtänkt.
      En etta hade varit ett värre betyg anser jag, en kalkon är att ge misslyckandet ett erkännande , en etta är bara ren skit t.ex Cusacks senaste😦

  2. Ojoj, vad fel du har!😉

    Det här är en av de bästa filmerna jag någonsin sett. Inte bara mina favoriter, utan en av de _bästa_. Den har allt! Den har känslor, manlighet, dunderskön musik och spänning som aldrig ger sig.

    Först: Känslor! Först och främst är hela Apollos död väldigt känslosam, men framförallt grälet han har med Adrien. Han gör som alla andra män gjort i samma situation, han sätter sig i bilen och drar iväg. Finns inget bättre sätt att skingra tankarna på. Att det sen blir en oavbruten musikvideo med montage över gamla minnen, det är lysande berättarteknik.

    När det gäller manligheten – det finns ingen annan film som får mig att vilja träna. Jag är ingen kille som tränar. Jag är hur slapp som helst och har faktiskt aldrig ens besökt ett gym, men när Rocky drar stockar i snöyran, då är jag till och med jag redo att snöra på mig gympadojorna. Maken till motiverande scener har jag aldrig sett. Det finns ingen bättre work out-låt än Training Montage.

    När det gäller spänningen, så är det fantastiskt att jag fortfarande sitter på spänn när jag ser den fantastiska matchen. Inte för att den är speciellt fantastiskt gjord, men för att jag rycks med så. Jag vet ju hur det kommer sluta, ändå sitter jag där och hejar på. Tänk om riktig boxning kunde vara så spännande?

    Nu vet du vad jag tycker i alla fall.😉

    • Och jag som hade tänkt gå och lägga mig😦
      Som jag sa tidigare så respekterar jag andras smak när det gäller R4. Tyvärr funkar inte filmen för mig alls och det är förvånande för jag brukar gilla sportfilmer.
      Det är nog övertydligheten tillsammans med den självgoda propagandan som torperderar hela projektet.
      Ang grälet och bilscenen så ska vi nog inte gå in i den debatten😉

      • Det kanske bäst att vi låter ämnet vara. Tills vidare.😉

        Måste dock säga att du fått ihop en riktigt bra text. Som Fiffi säger, inget bashande här inte. En sakliga, välskriven och genomtänkt sågning är det. Det hurrar jag för!🙂

    • Tackar för de vänliga orden Fiffi och Pladd roligt att ni gillade recensionen. Men jag får ge lite cred till min bror som ständigt hammrar in buskapet ”sätt det i sitt historiska perpsektiv” han gav inspirationen.

  3. Förresten, det skulle vara roligt om du försökte dig på att såga Rocky V på ett lika snällt sätt. Den har till och med jag problem att försvara.😉

  4. @Pladd:
    Japp, jag har snabba tangentfingrar när nöden kräver och sömnlösheten gör sig påmind.

    Jag kan lukta mig till en Stallone-sågning på flera meters avstånd och nu vågar sig inte John Blund i närheten av mig för jag kastar tillbaka hans jävla sömngrus, jag vill demonstrera, jag vill knacka på hos grannarna och gå man ur huse och skandera lite sköna kampsånger till Rockys ära i ett energiskt Eye of the tiger-försök att ändra Filmitch åsikt i frågan.

    Jag vet att det är bortkastad ansträngning, men jag vill ändå.🙂

  5. Jag har inte sett en enda Rocky-film men jag planerar såklart ändra på det i framtiden. Att man ska placera in filmerna i rätt historiska perspektiv tror jag också på. Men det gör dom ju knappast bättre och behöver ju inte betyda att dom var bra ens när dom gjordes… ang min nya design: tack, det tycker jag med! synd bara att blogg.se laddar så segt för tillfället.

  6. Tackar för haussningen Filmitch. Du gav mig just betydligt större prestationsångest när det gäller att skriva recensioner😀. Nej, skämt åt sido. Det historiska perspektivet kan man ju ha om man vill och ibland är det ett användbart verktyg, särskilt när man förundras över vissa filmers storhet. Film åldras ofta snabbt och då kan det vara bra att titta på samtida omständigheter utanför filmen innan man tar fram motorsågen och slaktarförklädet. Därmed inte sagt att man inte ska ha en personlig åsikt också. Bra skrivet Brorsan! (och tyvärr Fiffi och Pladd så håller jag nog med Filmitch i det här fallet).

  7. @Marcus:
    Berätta var du bor så kan jag komma och skuggboxas lite på din trappa också – om nu inte högljudd demonstration hjälper😉

  8. Båda sidorna har sina argument som man kan ställa mot varann i all evighet. Jag kan inte låta bli att tycka att den här verkligen är charmig med sin övertydliga yin/yang dramaturgi. Ett kanon exempel är ju introt med boxhandskarna. Blir f*n inte bättre än så. Sen är ju alla träningsmontage ifrån rocky filmerna fruktansvärt bra och det här är inget undantag. Återigen mycket tack vare skillnaderna i upplägg.

  9. Fan. Nu blev jag ju påmind om den här recensionen igen (tack vare Cecilias inlägg).
    Blir ingen nattsömn, jag snörar på mig handskarna istället, hahaha😉

Kommentera

