Dead Silence ( 2007 USA )

Det finns en del saker jag tycker är obehagliga t.ex att bada på djupt vatten eller att vara ute i skogen. En annan sak som jag finner  obehaglig är buktalardockor och marionetter. Dockornas döda ögon och skrämmande mun i kombination med att dessa vidriga varelser/dockor ska ge sken av att vara levande finner jag mycket störande.

 

Filmen Dead Silence handlar om just buktalardockor. Innan filmen startat har den väckt en del rysningar hos mig. Jamie har lämnat småstaden Ravens Fair men tvingas återvända då han misstänker att hemligheter stadens förflutna har ett samband med mordet på hans fru. Staden döljer mycket riktigt en hemlighet som rör  försvunna barn, lik med utslitna tungor, en häxa och naturligtvis en förbannelse. Det kommer visa sig att Jamie och hans familj är mer än lovligt insyltande i stadens mörka förflutna.

 

Det här är en riktigt ruggig historia regisserad av James Wan som gjorde den första Saw filmen. Gravgrävning på dimmiga kyrkogårdar mitt i natten, spökerier i parti och minut, hoppa-till scener, en övergivnen teater full med spindelväv och äckliga buktalardockor i överflöd. Lägg sedan till en tvist som åtminstone inte jag räknade ut ( är och andra sidan inte speciellt bra på det) så fyller ”Dead Silence” definitivt sin funktion som skräckfilm. Man kan skratta åt alla klyschorna men jag fann filmen mysryslig och fick en stunds spänning.

 

Skådespelarinsatserna är väl inte av högsta klass och Donnie Wahlbergs poliskaraktär är rent dålig, turligt nog är han inte med speciellt mycket. Däremot var det synd att Bob Gunton inte hade en större roll. Han är en skön birollsskådis som bär upp sina kostymer med stil. En klart sevärd skräckfilm av det övernaturliga slaget!

Regi: James Wan

Betyg: 7/10

11 thoughts on “Dead Silence ( 2007 USA )

  1. Här håller jag med dig!
    Dockor i allmänhet och buktalardockor i synnerhet är skitäckliga ja, om det inte är Achmed förstås 😉

  2. Det skulle vara intressant att titta på exakt när buktalardockor blir läskiga och stapelvaror i skräck. För när de först kom bör de väl knappast ha setts som särskilt skrämmande och hemska, de var ju komiska karaktärer?

    • För mig har de aldrig varit komiska, bara obehagliga. Det finns en och annan äldre film som rör buktalardockor och i litteraturen kan man oxå hitta otrevliga dockor i olika sammanhang.

  3. Ping: Onda buktalardockor på film och i TV | Filmmedia.se

  4. Ping: Statistik och annat smått och gott | FILMITCH

Kommentera

