Suspiria ( 1977 Italien )

Jag ska erkänna att jag var tveksam till att se Suspiria av Argento. Men efter att b.la BRC promotade Argento på sin blogg och så tänkte jag att man kan inte döma ut en regissör efter bara en film  så Suspiria fick chansen.

Suspiria torde vara en av de snyggaste filmer jag sett. Vilka färger! Vilken inredning! Musiken av Goblin är både orginell, trollbindande och bra. Jag sitter och njuter vid varje scen över samspelet mellan kamera, scenografi och musik. Jag är helt såld.

Problemet är att jag förförs så mycket av filmen att jag nästan glömmer bort handlingen som i detta fall faktiskt blir sekundär. Det rör sig om mord på en balettskola och häxor är inblandade men för mig spelar det faktiskt inte så stor roll då jag fått en FILMupplevelse. Tackar BRC för tipset nu blir det ut och jaga rätt på Argento i snöyran och kylan!

Regi: Dario Argento

Betyg: 8/10

7 thoughts on “Suspiria ( 1977 Italien )

  1. Jag börjar nästan känna att jag behöver se om den här, för SÅ jäkla bra tyckte jag inte att den var sist jag såg den. Och cdon har rätt billiga Argento just nu, men jag vet ju inte vad det är för typ av utgåvor förstås…

    • Jag väntade mig inget speciellt och var nog lite oförberedd, men det är mycket yta men j-ligt snygg yta. Jag vill ha mer!

    • Jovisst man känner sig hela tiden lite osäker. Jag hade inte stannat en minut på på balettskolan.

  2. Ping: Suspiria (1977) | Addepladdes j-vla filmblogg

  3. Jag håller helt med att detta är en extremt snygg film. Estetiken i topp. Som film och berättelse är den kanske lite mer som en snygg opera. Trevligt att vila ögon på men svårt att riktigt ta åt sig karaktärer eller handling. I och för sig är handlingen helt sekunda i denna film, som den kan vara i operans värld.

Kommentera

