2 X Bruckheimer

 Att se en film producerad av Bruckheimer är som att besöka Mc Donalds: Man tycker det smakar ok men innerst inne vet man att trots all reklam och fina bilder på saftiga hamburgare är det ganska sunkigt. Det går inte heller att skilja maten åt för allt smakar ungerfär likadant med en viss variation.

När man ser: Armageddon, Transformers, ngn Caribbian eller som i detta fallet Prince of Persia och The Sorcerer’s Apprentice är det lite som att se samma film men med lite olika variationer. Vem som är regissör spelar faktiskt inte så stor roll då filmerna görs efter Bruckheimer mallen: Snygg tjej, lite osäker hjälte alt. hjälte som är lite oborstad, en comic relief karaktär som gärna får vara lite halvcrazy, gärna lite  konstlat allvar mixat med en del femöres filosoferande och sedan kör man järnet. Ofta har man lyckats kontraktera ett antal kända namn och ansikten i små och stora roller och filmerna är välproducerade.Det är ganska ofta underhållande och lättsmält och det är inget fel i det men resultatet blir oftast själlöst och i längden lite småtrist.

I Prince of Persia har vi den lite oborstade prins Dastan ( Jake Gyllenhaal ) som jagar en magisk dolk. Han hoppar och studsar genom historien, som är baserad på ett dataspel, tillsammans med prinsessan Tamina ( Gemma Anderton ) som i filmen har en otroligt jobbig röst ( helium ? ). Trots ihärdiga försök att få filmen att verka spännande blir resultatet lika beigt som ökensanden.

The sorcerer’s apprentice handlar om trolkarlen Balthazar ( Nicholas Cage i peruk ) som ska träna upp en ung kille ( Jay Baruchel med jobbigt gnällig målbrottsröst, tillgjord ? ) för att bekämpa den onda trollkvinnan Morgana le Fay. Filmen är laddad med effekter men magin uteblir. Det känns mer som att man visar vilka visuella stordåd som kan göras på vita duken idag.

Tråkigt blir det aldrig men trots alla effekter blir båda filmerna ganska ihåliga och tomma, lätta att se och lätta att glömma.

Betyg båda filmerna: 4/10

19 thoughts on “2 X Bruckheimer

  1. Ok, nu var väl dessa två inga Bruckheimer-höjdare men jag skulle ändå vilja vända på din liknelse. Bruckheimer är som McDonalds i det avseendet att man är fullt medveten om hur sunkigt och innehållslöst det hela är men ändå är det ibland precis vad man är sugen på och då sitter det som en smäck!

    • Sofia: Det kan jag faktiskt skriva under på. men det var länge sedan en ny Bruckheimer verkligen satt som smäck, åtminstone för mig.

      • Hey don’t mess with Brucke!!! Utan tvekan en förebild för alla med producent ambitioner. Håller med dig om att Regissören spelar mindre roll i hans filmer. Det intressanta är trots allt att hans formel för filmer alltdi fungerar sen önskar även jag att han kanske satsade lite mer på kvalite emellanåt.

      • Sofia o Joel : Jo det är verkligen Movies for the masses, därmed blir det då lite urvattnat och tomt. Jag aktar mig dock för att dissikera hans filmer för mycket – skulle nog inte klara av att se dem då.
        Top Gun har jag aldrig sett hela, jag klarar helt enkelt inte av filmen. Cruise i kombination med Bruckheimer blir too much.
        Enemy, The Rock och National Treasure 1 är de jag gillar mest. Pirates är bra men svärtas av de riktigt usla uppföljarna.

  2. Ja, det håller jag verkligen med om. När jag scrollade i hans IMDb-lista var den första som kom för mig Deja Vu från 2006 och den är väl något av en smyg-Bruckheimer (inte säskilt bombastisk). Annars får vi backa ända till 2004 och National Treasure (ja, jag tyckte faktiskt att den var riktigt kul) eller 2003 och första Pirates. Och det börjar ju vara ett tag sedan…

    • Tycker deja vu var rätt kass och förvirrande. Mina bruckheimer favoriter är National Treasure, Conair (kors i taket!), Enemy of the State (nästan en mental hyllnings sequel til conversation). Sen har han ju en lång historia av grymma blockbusters med kultstatus typ Top Gun.

      Den allra största Bruckheimer favoriten är dock en som jag aldrig kunde gissa att han hade gjort och därför bör ni se den för den är sjukt bra och det är Glory Road http://www.imdb.com/title/tt0385726/ en väldigt bra idrottsfilm som jag fastnade på när jag zappade runt.

      Funderar om jag ska göra en omkastning i min julkalender för Buckheimers skull. Han är för övrigt en flitig twittrare för er som hänger på twitter.

  3. Bra skrivet! Prince of Persia såg jag bara lite av och stängde sen av. Trollkarlens lärling har jag inte sett. Mina Buckheimer-favoriter är The Rock, Enemy of the State och Pirates 1 och 2. Top Gun håller jag med dig om, Filmitch, jag stod inte heller ut när jag såg den och har därför inte sett hela den.

    • Tack RJ. Skönt att veta att man inte är ensam om att ha svårt för Top Gun. Däremot finns det en film där Tarantino har en lång monolog ang Top Gun där han menar att filmen är den ultimata gayfilmen om jag minns rätt. Mkt roligt men kan inte komma på vad filmen heter.

    • Tack för infon.Intressant, roligt och se ibland hur en del filmer utvecklas, ibland till det bättre men även till det sämre.

    • Håller med men problemet är att de stora bolagen oftast satsar på dessa s.k blockbusters men för att så många som möjligt ska gilla filmerna blir det hela lite urvattnat. Det blir helt enkelt mer likriktad film.

    • Tackar. Ang. Top Gun kan jag inte ta upp debatten då jag faktiskt inte sett hela filmen, brukar slockna vid scenen där de sjunger i en bar. Är den scenen med i filmen eller är jag helt fel ute?

  4. Ping: The Sorcerer’s Apprentice (2010) « Rörliga bilder och tryckta ord

Kommentera

