The Last Exorcism ( 2010 USA )

Filmer med handkamera brukar jag gilla, speciellt om det är skräckfilmer, man kommer på något sätt mer in i handlingen och sugs in i filmen. I The Last Exorcism är det en präst som ska dokumentera en exorcism. Prästen har utfört ett antal exorcismer tidigare men anser att problemen snarare är psykiska än av den djävulska sorten. För att bevisa sin teori har han med sig ett filmteam som ska dokumentera prästens slutgiltliga exorcism.

Det var ett tag sen jag såg en soppa av detta slag. Visst, man har en ide´som inte är helt oäven. Visst, miljöerna funkar landsbygden i sydstaterna. Kan det bli ruggigare? Men om man ska göra en film med handkamera gäller det att man bearbetat manuset ordenligt. Av naturliga skäl faller bitar bort i berättelsen ( när kameran inte är på ) och tittaren får fylla i eller ana sig till handligen. Det är det som är lite av tjusningen i filmer av det slaget. I The Last Exorcism misslyckas man totalt med detta moment det pratas och käftas och pratas lite till. Maken till till trist och oegagerande historia. Filmteamet prästen har med sig verkar filma allt som inte är intressant. Det känns som filmens producenter haft en tiominuters berättelse som man sedan dragit ut till långfilmsformat.Filmen tar aldrig fart, möjligtvis de sista tio minuterna men då har jag tröttnad för länge sen och filmens tvist är påklistrad och överansträngd. Bara så ni vet.

Regi: Daniel Stamm

Betyg: 2/10

6 reaktioner på “The Last Exorcism ( 2010 USA )

  1. Skit också. Jag älskar filmer som utspelas framför en handhållen kamera, Cloverfield etc. Jag var också superpepp på den här när jag såg första trailern. Men 10 av 10 recensioner säger att den är apdålig. :(

  2. Ouch, det var en sågning som heter duga… Jag tar mig privilegiet att förhålla mig skeptisk till skakig-handkamera-filmer. De kan vara bra och de kan floppa totalt. Det tycks ju ganska klart vilken kategori det här handlar om.

Kommentera

