Hatchet ( 2006 USA )

Jag var lite sugen på en lättsam skräckis, en berättelse med mördare och korkade ungdomar som springer runt som yra höns i ett hus eller naturen. Hatchet verkade vara den rätta medicinen då både namn och omslag ingav förhoppningar om att filmen eventuellt  skulle kunna infria mina specifika önskemål och det gjorde den med besked!

Ett gäng  killar har åkt till New Orleans för att festa loss. Då vi befinner oss i New Orleans är det naturligtvis Mardi Gras, så fort en film är lokaliserad till New Orelans är det Mardi Gras oavsett tid på året. Under filmens första tio minuter har jag sett mer kvinnobröst än vad de ser på mammografiavdelningen under en månad. Det verkar som att festivalen i huvudsak  går ut på att tjejer ska flasha brösten. Märkligt. Två i sällskapet drar i väg på en guidad spöktur i ett träsk. Snart har båten gått på grund och turistsällskapet jagas av en man som är så missbildad att jag förundras av att han överhuvudtaget kan röra sig. Blodet sprutar, lemmar slits av och huvuden rullar och jag sitter och gapskrattar för spännande är det inte. Möjligtvis har jag snubblat över en skräckfilmsparodi men det spelar egentligen ingen roll för Hatchet är blodigt underhållande och jag fick precis det jag efterfrågade. Fiffi verkade dock tycka att filmen var desto rysligare. Det kan möjligtvis vara så att jag är totalt avtrubbad 😉

Regi: Adam Green

Betyg: 5/10

9 thoughts on “Hatchet ( 2006 USA )

  1. Jag gillar Hatchet, men den är precis som du säger lika mycket komedi som allvar. Jag tycker den går en ganska bra balansgång mellan båda dessa. Faktiskt en av de bättre slashers som kommit från USA de senaste åren.

  2. TiK:Håller med att det är bland det bättre i slashergenren på senare tid.
    Plox: Gillar du Slasher är den sevärd.

  3. Igår kväll roade jag mig med att läsa igenom alla dina recensioner under katogorin skräck för att få lite tips på sevärda filmer jag inte sett. Vet du vad som slog mig? Det är väldigt väldigt väääääldigt få skräckfilmer du recenserat som fått höga betyg. Få som är över 5/10.

    Jag blir samtidigt lite förundrad, samtidigt engagerad av ditt idoga (B-)skräckfilmstittade som liksom aldrig riktigt ger utdelning och bjussar dig på en total fullpoängare.

    Så, jag måste ändå fråga: finns det någon skräckfilm som får 10/10 av dig?

  4. Oj då jag får kolla upp och återkomma med ett längre svar men jag vet att jag är snål på betyg överlag. kan nog bero på att jag kanske sett så mycket skräckfilm att det krävs ngt riktigt extra men 10/10 kan jag nog spontant på rak hand bara nämna Hostel om det rör filmer på Bloggen. En tio för mig sitter riktigt hårt åt tror nog att det bara är en handfull om vi tar alla filmer jag recenserat. Roligt att du orkade tragla dig igenom hela genre området 🙂

  5. Men handlar inte det här lite om att det är en genre där det tycks ovanligt lätt att spotta ur sig rätt så generiska filmer? Kanske man satsar på att en trogen skräckfilmspublik är mindre nogräknade än andra 😉

  6. Sofia: Ditt påstående stämmer för om jag ser objektivt på mitt tittande kan jag bli förundrad över vad jag både köper och tittar på när det gäller skräckfilm i andra genrer hade jag skattandes gått förbi filmer som annonserar samma kvalite´. Jag överser med mycket bara för att det är skräck men det är långt mellan topparna.

Kommentera

