Let me in ( 2010 USA )

Jag säger det på en gång: Jag hör till en av de få i detta land som tyckte att filmen Låt den rätte komma in var ganska kass. Filmen var helt enkelt astrist och jag kunde inte engagera mig i berättelsen om den mobbade pojken ( Oscar/Owen ) som blir kompis med en vampyrflicka ( Eli/ Abby ). Filmen blev dock omtalad i USA men då amerikaner inte kan läsa undertexter var de naturligtvis tvungna att göra en egen version. Om jag nu inte gillade den svenska filmen varför skulle jag då överhuvudtaget se om historien än en gång? Jag var helt enkelt nyfiken på att se om amerikanerna kunde göra något bättre av en i grunden bra historia. Kan tillägga att jag inte läst boken av Lindqvist.

En jämförelse mellan de två versionerna är nästan oundviklig att göra. Jag upplevde Let me in som mer tempofylld trots att filmerna är nästan lika långa. Man har stuvat om lite i historien, en del saker har tagits bort andra lagts till. Gänget på pizzerian är inte med istället har vi en polis som undersöker dödsfallen. Man har även ändrat lite på förhållandet mellan medhjälparen och vampyren. Detta görs i en mycket kort scen och ställer för mig saker i ting i ett helt annat perspektiv. Filmen blir med ens mycket rysligare och jag läser in helt andra signaler i förhållandet mellan Oscar och Abby.

Kodi Smit-McPhee som spelar Owen väcker min sympati något som Kåre Hedebrant hade svårt att göra i den svenska versionen, jag fann Kåre ganska obehaglig och alldeles för lik Johan Palm. Däremot gör Chloe Moretz en ganska blek insats som vampyr åtminstone om man jämför med den svenska förlagan. Det man lyckats väl med är Abbys vampyrskepnad, obehaglig och långt från de romantiska vampyrer man fått dras med de senare åren. I stora drag är Let me in avsevärt bättre än orginalet trots att de inte har någon Per Ragnar.

Lite andra åsikter om filmen finns hos Filmiformavtext

Regi: Matt Reeves

Betyg: 7/10

11 thoughts on “Let me in ( 2010 USA )

  1. Det där var ju lite oväntat faktiskt. Att en amerikansk remake blir bättre än originalet. Jag gillade den svenska. Såg den på bio i usa faktiskt efter att ha blivit tipsad av min tränare haha. Brukar inte gilla svensk film, men den var annorlunda. Ser fram emot att se den här nu 🙂

  2. Å, den här ligger härhemma och väntar på mig. Kanske ska försöka se den redan ikväll efter din positiva recension. Kul!! 🙂

  3. Mikaela: Hoppas du gillar den bättre än Elephant 😉
    Fiffi: Får se om vi är överens 😉 Jag hittade inte den svenska orginalet på din blogg. Har du sett den versionen?

  4. Intressant. Jag tyckte som du om den svenska versionen, så det känns som om chanserna är goda för att jag skulle kunna tycka bättre om den här.

  5. Intressant text. Jag gillade verkligen boken men var inte heller speciellt imponerad av svenska filmatiseringen (nu har nog din liknelse mellan Oscar och Johan Palm förstört den ytterligare… ;).

  6. Jag håller med dig till vissa punkter, jag fann svenska filmen, som jag sagt i min recension att jag gillar filmen för dess poetiska känsla, vill inte säga att det är ett mästerverk jag heller. Ville heller inte dra för mycket slutsatser genom att jämföra, men jag fann denna som en i mängden, medans Låt den rätte komma in inte är det…
    Me gillar your recension.

    Det där med Johan Palm hade faktiskt aldrig tidigare tänkt på, haha.

  7. Jag har läst boken och efter det så såg jag den svenska versionen.
    Måste säga att boken är något av det bästa/läskigaste jag någonsin läst! Ajvides böcker är ruskigt bra, men jag blev fullkomligt besviken när jag såg filmen. Får se vad jag tycker om den amerikanska versionen!

    • Väkommen hit Rebecka! Jag såg filmerna först och läste boken sedan, det brukar bli bättre då. Håller med dig om att boken är bra, både medryckande och spännande. Hör av dig och berätta vad du tyckte om den amerikanska versionen.

Kommentera

