The Experiment ( 2010 USA )

Filmen är en amerikansk nyinspelning av en tysk film, Experimentet 2001, som var baserad på en bok som i sin tur baseras på ett riktigt experiment, The Stanford experiment. Det experimentet gick ut på undersöka hur människor beter sig i fångenskap.

Travis (Brody) behöver pengar till en resa och tar ett erbjudande om att delta i ett experment mot betalning. En grupp män isoleras och delas upp i två grupper, fångar och vakter.  Vakterna som leds av Barris (Whitaker) kommer snabbt i konflikt med fångarna och experimentet spårar ur men det kommer ingen och avbryter försöket som nu blivit en fråga om liv och död för fångarna.

För att göra historien mer spännande måste man ta till mer eller mindre osannolika och ologiska förklaringar vilket gör att jag sitter mest och irriterar mig. Upplösningen är en uppvisning i mental härdsmälta i sitt försök att förklara hur experimentet kunde gå fel. Brody och Whitaker spelar sina roller väl men de får kanske en för dominerande roll i dramat vilket gör att de övriga fångarna och vakterna till största delen får agera statister till huvudpersonernas konflikt. Jag har faktist svårt att finna något större engagemang i filmen. Man kan kanske få sig en funderare över det mänskliga psyket men så mycket mer är det faktiskt inte. Den tyska versionen är aningen bättre men bara aningen.

Regi: Paul Scheuring

Betyg: 4/10

7 thoughts on “The Experiment ( 2010 USA )

  1. Han som drog igång hela experimentet, Philip Zimbardo, var med som gäst hos Skavlan i fredags. Jag förstod inte mycket av det hela då heller.

  2. Synd att man uppenbarligen kände behov av att hotta upp historien för i sig självt är experimentet jäkligt intressant. Men fasen vad smal Whitaker är!

  3. Fiffi: Jo jag såg precis reprisen 🙂
    Sofia: Jo han har gått ned ett o annat kilo, men har inte förlorat ngt av sin sävliga skådespelarstil den har han kvar.

  4. Ja, ash vad jag håller med dig, läste psykologi för ett tag sedan då jag fann just detta experiment intressant (har inte sett den tyska filmen än dock) och tror jag läste 8-9 tidningsartiklar om det. Jag tror det blir mer intressant och skrämmande om man läser om det. Jag såg denna amerikanska versionen men fann den inte alls intressant, håller med dig även ang. Brody och Whitaker, kanske dem får för mycket plats.

  5. Filmiformavtext: Håller med om att det nog är värre att läsa om det då filmerna har en tendens att bli action/thriller och man missar målet lite, filosoferandet om människans verkliga natur.
    Vetenskapens värld har f.ö ett tema just nu som rör liknande psykologiska experiment.

  6. Har sett den tyska filmen och tycker den var sådär. Alldeles för statisk och stillastående historia. När grundläget i historien väl är satt så händer inte så mkt oväntat.
    Samma experiment finns även skildrat i ett avsnitt av Veronica Mars med ungefär liknande resultat.
    Så för mig är det en aning uttjatat tema.

Kommentera

