Insidious ( 2011 USA ) vs Poltergeist ( 1982 USA )

När jag såg Insidious tog det inte lång stund innan jag kände att jag satt och tittade på en uphottad version av 80-tals filmen Poltergeist. Det var ett bra tag sedan jag såg den sistnämde filmen så det fick bli en omtittning. Nu är frågan vilken av de två filmerna är bäst?

I korthet går båda berättelserna ut på att en kärnfamilj utsätts för div. spökerier som koncentrerar sig på familjens barn. I Incidious hamnar en av sönerna i koma efter en olycka och spökerierna tar fart. I Poltergeist blir den yngsta flickan kidnappad av spökena. Familjerna tar hjälp av medium och vetenskapsmän i försök att rädda sina barn. Det finns både likheter och skillnader mellan Poltergeist, som skulle kunna beskrivas som ett övernaturligt familjedrama, och Insidious som är en ren skräckfilm.

Insidious är gjord av Jimmy Wan som b.la har ”skänkt” mänskligheten Saw konceptet och dockskräckisen Dead Silence. Filmen är mycket ryslig åtminstone första halvan med ganska subtila spökerier som t.ex skuggor i ögonvrån m.m. När mediet kopplas kan tyvärr inte Wan hålla sig från en massa new-age dravel  och därmed blir filmen avsevärt tristare. Jag gillade dock tvisten även om man mer eller mindre kunde ana den tio minuter in i filmen. Insidious gav mig lite rysningar  åtminstone i början.

Om det är Spielberg eller Hooper som regisserat Poltergeist tvistar man fortfarande om men filmen känns åtminstone som en riktig Spielberg rulle. Berättelsen börjar mer som ett lite småkomiskt familjedrama och det är här filmen är som bäst tycker jag, lite småmystiska händelser som att yngsta dottern talar med ”folket som bor i Tv” blandas med ganska underhållande och trevliga scener. När vetenskapsmän och ett medium med heliumröst gör entre stendör filmen. Om Wan var lite förtjust i new-age och annat trams så öser Hooper/Spielberg på med så mycket religion, gråt och snyftningar att jag ett kort ögonblick undrar om jag kommit åt tv-kontrollen och råkat trilla in på någon frireligiös kanal.

Hur blir nu omdömet? Bägge filmerna har sina för och nackdelar. Insidious borde kanske ha sneglat mer på Paranormal activity än Poltergeist. Filmen dras speciellt mot sista halvan med ett new-age bagage som jag inte riktigt är tillfreds med. Fram tills dess är det en ganska bra och välgjord skräckis som jag nog tror kan skrämma skiten ur en del, åtminstone Fiffi blev rädd. Poltergeist styrka ligger i den lättsamma och stundtals roliga presentationen av förortslivet samt att den är välproducerad med bra skådisar. Tyvärr kan men inte låta bli när dramat tar fart att gå till overkill när det gäller känslor, det bölas och gråts och skriks ( Poltergeist är en MYCKET skrikig film ) i det oändliga känns det som. Spielberg/Hooper har även missat målet med att ”less is moore”, det räcker med att en möbel flyttar på sig för att det ska bli lite rysligt, ett helt rum som flyger runt blir bara fjantigt.

Två välgjorda filmer som tyvärr tappar rejält mot slutet, de kunde ha blivit riktigt bra. Det blir faktiskt dött lopp. Poltergeist är något så ovanligt som en trevlig skräckfilm. Insidious är rätt och slätt en skräckfilm.

Insidious 6/10

Poltergeist 6/10

5 thoughts on “Insidious ( 2011 USA ) vs Poltergeist ( 1982 USA )

  1. Jag kommer av nån anledning ihåg speciellt en scen från Poltergeist. Det är när JoBeth Williams vänder sig om ett kort ögonblick i köket och när hon tittar tillbaka så har stolarna placerats i en pyramid på köksbordet. Då förstod både hon och jag att nånting var FEL.

  2. Kul och välmotiverad jämförelse. Förutom Jaws tenderar absolut Spielberg oftast till att vara bättre på att framkalla andra känslor än ren skräck.

  3. Ping: Il Maestro: John Houghs The Legend of Hell House (1973) « Trash is king!

Kommentera

