X-men: First class ( 2011 USA )

I kassan till biografen var jag i valet och kvalet: Nya Pirates of the Caribbean eller nya X-men ? Det som avgjorde var att jag somnade senaste gången jag såg Depp som piratkapten.

Den senaste filmen i X-men franschaisen är en s.k prequel. Berättelsen utspelar sig på 60-talet och vi får följa professor Xaviers och Magnetos första stapplande steg i  bildandet av  X-men. Orsaken till skapandet av X-men beror på att en ond muntant, Sebastian Shaw som leder The Hellfire club ligger bakom Cubakrisen.Shaws plan är att det kommande kärnvapenkriget ska göra mutanterna till jordens herrar. Xavier och Magneto slår sig ihop för att stoppa The Hellfire club.

Vi kan ta det jag inte gillade med filmen: Beasts sminkning såg rent ut sagt för jävlig ut annanrs har jag inga större invändningar. Det är främst två saker som gör att X-men: First class höjer sig lite över andra filmer i genren. Man har lyckats med att skrapa ihop bra skådisar i små och stora roller. Fassbender som Magneto, McAvoy som Xavier, Bacon som Shaw är en stark trio och huvudpersonerna i konflikten, men även Jennifer Lawrence som Mystique, January Jones som Emma Frost ( vilket f.ö gjorde mig glad då Frost är en av mina favoritkaraktärer i X-men ) och Rose Byrne som Moira MacTaggart är andra skådisar som gör bra ifrån sig. Filmens andra styrka är dess tempo, trots att den är över två timmar blir den aldrig tråkig. Om man jämför med t.ex Spidermanfilmerna som har en tendens att bli aningen tråkiga då det blir för mycket Peter Parker och kärleksproblem eller den senaste Transformerfilmen där det var för mycket action så har X-men: First class hittat en perfekt balans mellan action och drama. Enda nackdelen för eventuellt oinvigda tittare är att man har ca dussinet muntanter att hålla reda på och jag skulle tro att det kan bli aningen förvirrande med vem som är vem och vilka krafter karaktärerna besitter. Nördig som jag är sitter jag och nickar gillande över alla blinkningar som sker till de som läst serierna. Trots att filmakarna har blandat frisk mellan snart 50 år av X-men och blandar ihop saker och ting  bryr jag mig inte ett dyft utan njuter bara av en mycket trevlig filmupplevelse. En förklaring till det lyckade konceptet kan vara Bryan Singers inblandning i projektet han står både som författare och producent till filmen. Regissören Vaughn lyckas för fjärde gången på rad med att göra en bra film. En ”ny” regissör att hålla utkik efter.

Fiffi  gillade filmen men inte Joel, väl läsvärda inlägg som jag rekommenderar.

Regi: Matthew Vaughn

Betyg: 8/10

12 thoughts on “X-men: First class ( 2011 USA )

  1. Ja Beast make-up:en var verkligen bedrövlig. Fattar inte varför de inte körde samma stuk som i Last Stand. Jag gillade den looken. Jag undrar varför dom ville att han skulle se ut som varulven?

    • jag var faktiskt inne en stund på att ge den 9/10 men WOW känslan saknades. Tyvärr gör är det vanligt i dagens filmer. T2 och första sagan om ringen har den där känslan, kicken man är ute efter.

      • Jag såg en film igår kväll som gav mig den där känslan – gånger hundra! Och det tack vare dig 🙂
        Recension kommer om några dagar, måste smälta upplevelsen först bara 🙂

      • OjOjOJ nu blev jag nyfiken men jag kontrar: har precis sett Remember the Titans. Flipp eller flopp? Svaret kommer snart.

  2. Risken är väldigt stor att jag ser den här filmen i helgen. Det står mellan den och Dogtooth. Popcorn eller nåt annat.

    Jag gillar ju X-Men-filmerna. Nyligen såg jag Wolverine-filmen och den var ju ganska kass. Känslan helt borta, bara ren tråkig torr action kvar.

      • har inte sett Dogtooth men tillskillnad från Joel gillade jag X-men. Låt ditt humör bestämma Jojjenito.

  3. Ping: X-Men: First Class « Jojjenito – om film

Kommentera

