Comborecension: Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten ( 2011 USA )

Den här gången såg vi filmen vid olika tillfällen, jag fick inte följa med Marcus på bio ( skäms han för mig? ). Filmitch i kursiv text. Så var det då åter dags för Jonny Depp att vackla omkring och sluddra i bästa Dudley Moore- anda i ett par timmar av mitt liv. Med tanke på vad jag tyckte om förra filmen så var ju inte förväntningarna på topp precis. Då jag somnade under trean är det egentligen ganska märkligt att jag gick och såg den här filmen. Jag vidhåller att den första filmen är bra men de två tidigare uppföljarna är dåliga. En förklaring till mitt märkliga beteende är att jag har som tradition att se en Bruckheimer på bio under sommaren och då får jag ta vad som bjuds. Egentligen en ganska korkad tradition då jag brukar sitta och gnissla tänder när Bruckheimer är producent.

Denna gång är det Ungdomens Källa Jack Sparrow  är på jakt efter, vilket även Kapten Svartskägg med sin dotter, Englands Kung och Spanjorerna är.  Denna kapplöpning kryddas med diverse spektakulära scener ( jag tyckte inte filmen var speciellt spektakulär, möjligtvis en scen och den kommer vi till snart) och det sedvanliga småstjafsande karaktärer emellan som vi känner igen sedan tidigare. Hon lurar honom, som lurar, henne ,som lurar en tredje o.s.v. Och det är just detta småtjafsande som driver mig till vanvett. Det var jättecharmigt i första filmen, nödvändigt i andra och outhärdligt i tredje. Denna gång känns det ungefär lika roligt som att höra ett barn berätta skämtet om tomaterna för hundrade gången och då är detta ändå en betydligt rappare film än sina föregångare. Här kan jag inte göra annat än att hålla med. Tanken är nog att det ska vara lite så där småcrazy och roligt men det blir faktiskt bara jobbigt.

Man vågar exempelvis lita på att vi som publik förstår att man i filmen i huvudsak färdas med båt , så vi slipper evighetssekvenser med skepp och musik mellan varje exotisk inspelningsplats.  Det var alldeles för mycket båtåkande i min smak då större delen av resan mot ungdomens källa användes till att Depp skulle få möjlighet att munhuggas med Cruz. Men visst är det upprepningar det rör sig om, det är mest miljöerna som är utbytta.  En del scener sticker dock ut, bland annat scenen med sjöjungfrurna är riktigt bra och visst, detta är inte den typ av film som skall nagelfaras eftersom det handlar om yta och underhållning.  Just sjöjungfrusekvensen gillade jag. Här tog äntligen filmen fart efter en timmes tjafsande. Det blev t.om spännande.

Men jag kan inte riktigt låta bli att skrapa på ytan och då ser jag logiska plotthål, och jag finner mig ställa frågor som inte ens manusförfattarna tycks ha ställt sig och…ja jag köper det helt enkelt inte. Här visar jag och erkänner min totala okunnighet. Vilket jävla plothål!? Du berättade att det fanns ett stort hål i plotten, jag satt och tittade och funderade med något sådant upptäckte jag aldrig.

Kanske har konceptet tjatats ut så mycket att jag vill tycka illa om det, kanske lyser Hollywoods löpande band-tänkande igenom för mycket. Hursomhelst lämnade jag biografen med känslan av att filmen s.a.s. tjatat på mig att tycka om den, som  att den försöker för mycket samtidigt som den är fullt medveten om att alla gladeligen hostar upp biljettpengarna vare sig den är bra eller ej. Som jag t.ex.  Det underliga i sammanhanget är att jag tänkte ge filmen en femma i betyg men för varje dag som går sedan jag såg den så tycker jag gradvis sämre om den.

Med den fjärde installationen av Depps piratäventyr har man helt gått på säkra kort. Tristast i filmen är faktiskt Depp i rollen som Jack Sparrow, det räcker nu tycker jag. Man ska nog vara tacksam att Knightley och Bloom inte är med i filmen man får åtminstone se några nya ansikten. Jag lägger mig aningen högre i betyg. Sjöjungfruarna och några  nya karaktärer gör att filmen åtminstone blir ett fall framåt.

Regi: Rob Marshall

Betyg: 3/10 Filmitch 4/10

9 tankar på “Comborecension: Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten ( 2011 USA )

1. Ja den här kommer jag inte ens se under pistolhot. Ettan gick väl an, men tycker att hela konceptet spårade ur/kändes urvattnat redan innan jag sett någon av uppföljarna – hur nu det gick till(?) – vilket kanske säger det mesta om min grundinställning till det här projektet. Nu har jag förvisso sedan dess sett både tvåan och trean och tycker båda är ungefär lika vedervärdiga. Så nu får det helt enkelt räcka för min del, fyran tar jag med mig osedd i graven!

Kul med combo-recension också. Mer sånt! 🙂

• Du gör nog helt rätt Plox att lägga pengarna på ngt annat. Det kommer nog fler comborecensioner. Förr eller senare kommer vi nog hitta en film där vi inte är överrens det blir intressant att se hur man ska lägga upp det.

2. Plotthål och plotthål, snarare egentligen vissa karaktärers motiv till denna sjöutflykt som verkar helt ogenomtänkt.

SPOILER SPOILER SPOLIER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER

Ok, Kapten Svartskägg är ingen social typ, han håller sig under däck ur synhåll för sin besättning första tiden av resan och jag ställer mig genast frågan varför han överhuvudtaget har en besättning. Han har i sin ägo ett magiskt svärd med vilket han kan sköta hela skeppet, hissa segel, knyta knopar, ja lite som en nautisk fjärrkontroll. Besättningens funktion blir bara att ställa till det för honom. Men så tänkte jag att han behöver väl lite ”kanonmat” om någon skulle försöka borda honom och sväljer således den tesen ett tag. Tills jag framåt slutet av filmen inser att hans nautiska fjärrkontroll är en universalkontroll vilket Barbossa med darrig stämma förtäljer. (!!!???)Han kan alltså styra andra båtar också.Varför inte bespara sig allt besvär som social kontakt innebär och köra solo Sedan har han ju zombier som ärligt talat inte verkar mer Zombie-lika än den målgrupp filmen tycks rikta sig till. De verkar till skillnad från oss ”suckers” förmögna att ta egna initiativ, resonera, dra slutsatser osv. Kan inte då Svartskägg låta zombifiera sig (utseendet skulle inte påverkas markant tydligen)så slipper han flänga runt efter ungdomens källa. Men då blir det ju ingen film, kanske ni säger då.
    Nej just det, och ingen skulle vara mer tacksam än jag. 🙂

3. Ahhhh jag förstår det gigantiska plothålet var helt enkelt att du skrivit ett alternativt manus vad dum jag var som inte förstod det 😉

• Nej men tipsa Bruckheimer för all del, jag slänger gärna ihop manus till en femte film. Tar väl högst en kafferast då det tydligen innebär att kasta upp bladen till tidigare filmers manus och sedan plocka en bunt på måfå, ändra lite namn och inspelningsplatser. Klart.:)
      Ha ha ha, Allvarligt talat, ja jag kan tendera att irritera mig extra mycket om jag finner något svårköpt när det kräver så lite extra arbete för att det ska bli trovärdigt, en replik här och där är ofta allt som behövs.

4. Som vanligt jätteroligt att ta del av era olika reaktioner. När det gäller zombiesarna uppfattade jag det som ett försök till återgång till den mer traditionella zombien som en livlös slav till sin mästare. Men det temat släppte de ju fortare än kvickt så det blev det ju inte mycket av.

Håller absolut med om att gnabbet här kändes rätt trött och inte det minsta underhållande.

• Jo ang. zombies så nämnde det ngt åt det hållet i filmen som de figurerna glömdes bort, kanske till förmön för lite mer ”rolig” dialog mellan Cruz och Depp?