Mimic ( 1997 USA )

Monsterfilmer ligger mig varmt om hjärtat men de löper en risk att bli aningen larviga när väl varelsen är vad det nu kan vara presenteras visuellt. Om man kombinerar monster med otrevliga insekter t.ex kacklackor ja då kan man åtminstone bli äcklad även om man inte blir skrämd. Det är nog den känslan jag får när jag ser del Toros film Mimic. Kanske inte så spännande, lite larvig men aningen bisarr och äcklig.

Staden New York drabbas av en oförklarig sjukdom som främst dödar barn. Vetenskapsmän lyckas spåra smittan till stadens kackerlackor och en entomolog  (insektsforskare) släpper ut genetiskt förändrade kackerlackor som dödar smittbärarna. Alla jublar och hon blir stadens hjälte. Tre år senare börjar det komma in rapporter om försvinnanden. De hemlösa överger stadens tunnelbana och entomologen kommer över en märklig insekt som påminner om en kackerlacka.  Snart går det upp för forskaren att de genmanipulerade kackerlackorna har förändrats. De små liven har vuxit avsevärt i storlek och kamoflerar sig som människor (?!).

Låter det korkat? Visst är det men kanske inte mer urspårat än i andra skräckhistorer. Problemet är att man försöker ge en vetenskaplig förklaring till fenomenet med de stora kackerlackorna. Av någon anledning kan jag lättare köpa ett korkat koncept i den här genren om bara bara konstaterar miljögifter eller den populära, i dessa sammanhang, radioaktiva strålningen som förklaring. Nu försöker man lägga sig på en aningen högre akademisk nivå som rasar så fort den synas i sömmarna.Det finns ett annat problem med filmen förutom att historien är lite väl utspårad.Berättelsen tar aldrig riktigt fart och spänningen uteblir. Om man däremot som jag ogillar insekter av alla de slag så får man åtminstone sitta och bli äcklad en stund när forskarna tillsammans med en stackars tunnelbanepolis ( som definitvt valde fel dag att gå till jobbet ) springer runt bland slemsäckar och annat klet i New Yorks kloaker. Omslaget utlovar att filmen är ”heart pounding, smart och hip (!)” men Mimic är inget av dessa. Var rekalmfolket fick ordet hip från vet jag inte. Vad är egentligen en hip film? Mimic har en och annan känd skådis i rollistan bla Mira Sorvino och Josh Brolin men de gör varken till eller från när det gäller att höja eller sänka filmens kvalite. Naturligtvis har det kommit två uppföljare men jag har mina misstankar om att de inte är speciellt bra.

Regi: Guillermo del Toro

Betyg: 5/10

2 thoughts on “Mimic ( 1997 USA )

  1. Anar vi ett del Toro-tema eller är det bara en slump? Jag vill minnas att jag ändå tyckte Mimic var helt ok. Däremot störde jag mig otroligt mycket på att man använda själva uttrycket mimic eller mimikry på svenska på det sättet som man gör i filmen. Som jag uppfattat det handlar det inte om rovdjur som försöker locka till sig byten utan varierande tekniker hos ofarliga djur som försöker likna farliga djur som en skyddsmekanism. Typ mjölksnokar och korallormar.

  2. Jag ser att din naturvetenskapliga bakgrund dyker upp här 😉 Kan förstå irritationen kan känna likadant ibland, har t.ex svårt att se s.k biografifilmer om Hitler då man ofta tar för stora friheter med sanningen. Der Untergang är nog den enda som klarar sig bra även om Carlyles porträtt var hyfsat.
    Det bliv lite oplanerat del Toro tema på bloggen kanske främst pga av att jag lyckades komma över både Cronos och The Devils backbone.

Kommentera

