Stake land ( 2010 USA )

Ännu en postapokalyptisk film att lägga till ”har sett högen”. Den här gången har samhället kollapsat pga av en vampyrepidemi. Tonåringen Martin räddas av en vampyrjägare med det något märkliga  namnet Mister. Tillsammans reser paret norrut mot Kanada då ryktet säger att man startat ett nytt samhälle där, New Eden. Om det bara varit vampyrerna hade resan inte varit speciellt svår men paret jagas av religösa nazister som  offrar människor till vampyrerna för att rena mänskligheten.

Speciellt spännande är inte Stake land men den har en lätt deprimerande känsla  som jag gillar. Martin och Mister reser genom ett sunkigt USA där civilisationen tar sina sista andetag. Jag kommer att tänka på The Road och Carriers när jag ser filmen även om Stake land i jämförelse inte når upp till samma höjder. Det känns lite som att vampyrerna och de religiösa tokarna har slängts in för att man velat hotta upp berättelsen men mitt intresse ligger mer på samspelet mellan Mister och Martin samt de platser och personer de besöker och träffar under resans mot norr. Kanske lade manusförfattarna  till dessa element för att filmen skulle skilja sig aningen från The road. Då berättelsen lägger mer krut på relationer än action och skräck känns det dock aningen onödigt jag tror den hade klarat sig bra utan vampyrer och religiösa tokar. Gillar man apokalyptiskafilmer av det stillsammare slaget kan man nog ha utbyte av Stake land.

Regi:Jim Mickle

Betyg: 5/10

8 thoughts on “Stake land ( 2010 USA )

  1. Återigen är vi lite på samma bana här märker jag! 🙂
    Har sett den i dagarna och en liten åsikt kommer att postas inom kort…

  2. Oj, den här hade jag missat totalt. Jag antar att den aldrig gick upp på bio Sverige. Fast jag har inte hört talas om den i nåt annat format heller.

    Tack för tipset om Carriers som jag inte heller hade hört talas om. Hmm, rackarns vad många undergångsfilmer det kommit på senaste tiden. Vadan detta? Well, det är väl som det brukar vara, filmerna kommer i sjok.

  3. Håller som sagt vad med om likheten med The Road. Du kan också ha en poäng i att de religiösa elementen kastades in lite vid sidan av. Alternativt tillhörde en händelseutveckling som till stor del hamnade på klippgolvet.

Kommentera

