Comborecension:The Green Lantern (2011 USA)

Ja då var det dags att gå på bio igen med herr Filmitch. Den här gången blev det superhjältefilmen Green Lantern, en serietidning jag inte är särskilt bekant med förutom hans förekomst i den gamla serietidningen Gigant som gavs ut i Sverige på 80-talet. Filmens handling i korthet: Universum är indelat i ett stort antal sektorer som beskyddas av en slags intergalaktisk poliskår kallade Green Lanterns. De är utrustade med ringar som ger dem förmågan att framkalla det de kan göra sig en bild av i hjärnan, exempelvis svärd, kulsprutor, bilbanor (jo jag lovar det är sant) o.s.v. Efter att ha sårats dödligt av en förlupen rymdskurk kraschlandar en av dessa gröna poliser på jorden. Innan han dör så utser hans ring en efterträdare som råkar bli den dumdristige piloten Hal. Ska han våga axla ansvaret?

Serieförlaget Marvel  ( X-men, Iron man. Thor, Spiderman m.fl ) har på senare år varit ganska framgångsrika och lyckats revativt väl med sina adaptioner. DC  (Batman, Superman, Green lantern, The Flash ) har däremot har mest stått och stampat om man bortser från Nolans Batmanfilmer. När jag hörde att de skulle göra film om Green Lantern åkte mina förväntningar upp i topp. ”Man kan bara inte misslyckas” tänkte jag. Hå Hå Hå vad jag bedrog mig. Istället för att kontakta Geoff Johns som skrivit serien i en fem-sex år tog man in ett par tre manusförattare som skiter ut en halvdan och ganska ljummen historia. Jag får i sammanhanget ta och erkänna att det kanske inte alltid är det bästa att vara en serienörd när man ser filmer i den här genren då man riskerar att hamna i samma sits som de biobesökare som går och ser filmatiseringen av sin favoritbok. Man sitter och tänker: Vad har de gjort?

Detta är en ganska standardsuperhjältefilm. Lite action, lite kärlek, lite häftiga effekter och lite moralkakor. Jag hade inledningsvis ganska höga förväntningar på filmen då den tecknade serien haussats av herr  Filmitch  och vad jag förstår så är serietidningen bra mycket tyngre än vad filmen är. Man tycks ha tagit fasta på att nå den breda publiken och därmed fått ett ganska urvattnat resultat. Problemet ligger säkerligen på manusnivå för det är egentligen inget fel på varken skådisar eller tekniska aspekter.  Stämningen är lite som i Thor från tidigare i år, lite hejsan hoppsan så där, men det känns, till skillnad från i Thor, lite som om man inte riktigt har haft hjärtat med i produktionen. Ungefär som om man gjort filmen för att den ska göras inte för att man egentligen vill. Jag hade inte tråkigt men jag blev heller inte berörd på något sätt och fick återigen lämna  biografen med ett stort jaha i huvudet.

Det ord som passade min sinnesstämning efter att ha sett filmen är beklämd. Det kunde ha blivit så himla bra. Det kunde ha blivit en alldeles fantastisk film full med action, spänning och humor. De har skådespelarna (Blake Lively, Mark Strong, Peter Sarsgard och Ryan Reynolds)  de har pengarna ( 200 milj $ ), de har regissören Martin Campell. Allt ser rätt ut på åtminstone på pappret men likt en bakfull passagerare på en finlandsfärja skippar man hela smörgåsbordet och går direkt på den kokta potatisen. Ridå. Läs serietidningen istället. Börja med Secret Orgins.

Betyg 4/10

Filmitch: 2/10 årets besvikelse.

14 thoughts on “Comborecension:The Green Lantern (2011 USA)

1. Såsom ovetande icke-serienörd skulle jag gärna vilja få lite info om vad det är i serien som gör att det tycks vara något av en bragd att misslyckas med filmprojektet. Dvs, vad är det som är så bra med serien som de inte lyckades ”översätta”?

• Det här är vad man kallar för en bra fråga😉 Jag gör ett försök: Serien är ganska farfylld och spännande, Johns är oftast bra på att få till en spännande och ryslig serie. Karaktärerna är komplexa och har personligheter. Sinestro som är med i filmen är en karaktär som man hyser en hatkärlek till. I filmen var det en stropp med rosa ansikte som blinkade förbi. I filmen kändes det som man ville casha in pengar på att tillfredställa så många tittare som möjligt, lite kärlek, lite för kidsen som ska köpa leksakerna och lite action för tonåringarna. Resultatet blir ett urvattnat koncept. Om filmen hade baserats mer på Johns serie hade man förhoppningsvis fått en avsevärt mer spännande och mörkare historia med personer man brytt sig om lite som Nolans Batman eller Singers X-men. Det filmen saknar som serien har är känslan för karaktärerna och en spännande historia.
      Hoppas det blev aningens klarare Sofia men som sagt en bra fråga🙂

• Haha, jag suger åt mig berömmet — börjar du längta tillbaka till klassrummet?😉 Jomen, då tror jag att jag förstår lite bättre och den här förklaringen kan väl anas även i recensionen. För mycket Disney och för lite djup låter det som.

• Längta tillbaka till klassrummet!😮 Herreje sitter här med en ohygglig jobbångest😦 Men den brukar ge med sig efter ett tag.

2. Hahaha underbar recension! Jag håller med om att detta skulle vara årets filmbesvikelse. Jag var själv oerhört pepp … men fick mig en lavett istället.

3. Finns det några superhjältar som inte filmatiserats ännu? Dum fråga förresten, det lär jag väl bli varse inom dom närmaste åren… Förresten måste jag ju komma med lite smygreklam och påpeka att jag varit inne på dina domäner i senaste inlägget! ;D

• Det finns en hel hop kvar att filmatisera men det jag helst skulle vilja se är en vettig Punisherrulle samt HBO eller Showtime serier på The Boys, Invisibles, sandman och Preacher önska kan man alltid göra.

4. En klassisk sån där film som jag aldrig kommer att se. Vilket jag förvisso bestämde mig för redan efter att ha sett trailern (som jag matades med vid biobesöken till förbannelse).🙂

5. Förmodligen inte årets besvikelse för min del, för jag hade inga stora förhoppningar när jag gick in i biosalongen. Trailern gav mig inte mycket hopp precis, men jag gillar Ryan Reynolds så det var värt ett försök ändå. Filmen var ok som allra bäst. Får se vad betyget hamnar på när jag ser den en andra gång.