Comborecension: Captain America ( 2011 USA )

Än en comborecension på än en superhjältefilm. Nåväl Marcus i kursiv text. Filmen vi var och såg var Captain America och ska jag vara ärlig var inte mina förväntningar speciellt höga. Dels var jag rädd för att det skulle bli för mycket patriotiskt flaggviftande och dels hör inte karaktären till mina favoriter i serievärlden. Är väldigt lättad över det sparsamma flaggviftandet måste jag säga, det finns där men hålls på en uthärdlig nivå. Serien har jag läst men inte i några stora mängder.

Historien utspelar sig under det andra världskriget där Steve Rogers som är utrustad med stort hjärta men klen kropp inte hellre vill annat än att åka till Europa och slåss mot nazisterna men han är helt enkelt i för dålig fysisk form att delta i kriget. När han får ett erbjudande om att delta i ett experiment för att skapa en supersoldat hoppar Rogers villigt på projektet. Försöket att skapa en amerikansk supersoldat lyckas och snart finner sig Rogers som nu tagit namnet Captain America öga mot öga med nazisternas motsvarighet, The Red skull som hotar att förgöra världen.

Jag är mer än nöjd efter att ha sett detta alster. Captain America är underhållande, har berättarglädje och ger mig en äkta matine films känsla. Dialogen är relativt välskriven och jag sitter och skrockar till skämt som egentligen är ganska dåliga men tack vare trevnaden blir de roligare än vad de egentligen är. Skådespelarna är mycket bra i sina roller. Tommy Lee Jones är så där butter som bara han kan vara i rollen som Rogers överordnade. Hayley Atwell spelar den klämkäcke engelska agenten Peggy Carter. Hugo Weaving är lysande i rollen som den ondskefulle Johann Schmidt (The Red skull). Tobey Jones var en glad överaskning när han dök upp i filmen och spelar den ryggradslöse vetenskapsmannen Arnim Zola. Redan här är jag mer än nöjd när det gäller filmens rollbesättning men Chris Evans ÄR Captain America. Evans är väl inte direkt Oscars material men precis som Hemsworth som spelade Thor i våras är Evans klippt och skuren i rollen som demokratins försvarare.

Tyvärr drar kackiga CGI-effekter och ganska oengagerade actionscener när man slåss mot nazisterna ned betyget. Jag saknar ”wow” scener i filmen. Nu blir det bara lite standardfighting mot nazisterna, det är inte speciellt spännande eller spektakulärt vilket var synd för filmen hade potential att bli en riktig höjdare.  Ja, det kändes lite oengagerat och påskyndat ibland. Höjdpunkterna låg snarare hos karaktärernas samspel mellan actionscenerna. Jag får också ta och tillägga att Captain Americas dräkt inte är något mästerverk, den är ganska ful och lite småtöntig.

Jag gillar verkligen att  man, trots olika regissörer, lyckats skapa känslan av att Captain America utspelas i samma universum som Thor och Iron Man m.fl. Det är inte bara det att man droppar hintar i filmerna utan man har bemödat sig att få produktionerna att såväl visuellt som bildberättartekniskt påminna om varandra. Detta minns jag att jag upplevde som en av styrkorna i Marvels serietidningar på den tiden jag hetsläste dem.

Sitter man kvar (vi var ensamma kvar som vanligt…nördigt?…döm själva.) till eftertexterna rullat klart belönas man med en kort trailer till nästa års begivenhet: The Avengers och där fick jag min ”wow” upplevelse och har redan nu visualiserat mig med ett stort leende på en biograf nära mig i maj 2012.  Kan förhoppningsvis bli riktigt bra. När det gäller Captain America så fann jag mig underhållen utan att för den skull gå i taket av lycka.

Regi: Joe Johnston

Filmitch: en stark 7/10

Marcus: en svag 7/10

Annonser

18 thoughts on “Comborecension: Captain America ( 2011 USA )

1. Jag är ledsen, men jag känner absolut noll sug efter alla dessa superhjältefilmerna som det kommer en mängd av år efter år. Det är givetvis sådana filmer som gör sig bra på bio, men mig ger det inte mycket. Ett av få fall där jag uppskattar den typen av film är när Christopher Nolan står som regissör då han gör allt på ett bättre och mörkare sätt. Iofs gillade jag även Iron Man (2008) när jag såg den, kanske för att det faktiskt är en människa som blir superhjälte för att överleva.

Men så vill jag gärna se realistiska filmer när jag ser på film och inte drömma mig bort (vilket självklart kan vara trevligt om de fortfarande är realistiska eller på annat sätt fångar mitt intresse).

• Kan hålla med om att det går lite inflation på Superhjältefilmer, fyra st maj till augusti och vad jag vet minst fyra till nästa år. Iron man och Nolans Batman som du nämner är bland de bästa. Går jag på bio vill jag nog oftast bli underhållen ska jag betala en hunding vill jag har lite valuta för pengarna 😉 Hemma i tv-soffan gillar jag det mesta.

2. Lovande recension, tror att jag kommer gilla Cpt. America. Speciellt blir jag glad när jag läser om ”samspelet mellan karaktärer”. Oftast känns det som att det är det som är nyckeln i de superhjältefilmer som jag faktiskt tycker är bäst.

3. Kul text om en film jag ännu inte kommit mig iväg att se. Men nu dröjer det inte länge till, den hoppade upp några snäpp efter er recension 🙂

4. Movies – Noir: Jag visste efter att läst ungefär en halv mening att det var du som skrivit det där inlägget, haha. 😉

Filmitch: Har varit väldigt skeptisk till den här men det du skriver om matinékänslan och att flaggviftandet är sparsamt gör att det kanske blir ett biobesök.

5. Håller tyvärr med merparten här, otroligt osugen på den här och kommer nog inte se den överhuvudtaget. Och precis som med Den gröna lyktan så känns det som man sett hela filmen genom antalet gånger man matats med trailern i biomörkret.

Men trevlig comborecension såklart!

• Roligt att du gillade combon Plox 🙂 Kan tro att namnet captain America i kombination skrämmer bort en och annan biobesökare men det var inte så illa som jag först trodde, en positiv överraskning 🙂

6. Jag var ungefär lika osugen som alla andra härinne över Captain America men ack så positivt överraksad jag blev och glad att flickvännen tvingade iväg mig på den. Klart den bästa superhjältefilmen den här sommaren.

7. Ping: Captain America: The First Avenger (2011) | Flmr