Red riding hood (2011 USA)

I en medeltida kullissby omgiven av teaterdekor och insvept i konstsnö bor det en massa fotomodeller. Snyggast och blondast av alla fotomodellerna är Valerie (Amanda Seyfried) som har tefatsstora ögon och putande röda läppar. Hon uppvaktas av två manliga fotomodeller som har bruna ögon. Vem ska hon välja? Den rike men lite tråkige smeden eller den lite  mer ”spännande” men fattiga skoghuggarsonen? Vem som är snyggast av de två vet jag inte för de ser likadana ut. Naturligtvis är det skogshuggaren Valerie faller för men en varulvs intåg i kulisslandskapet sätter käppar i hjulen för den spirande romansen. In i handlingen rider Gary Oldman som fanatisk varulvsjägare. Han anklagar raskt Valerie för att vara en häxa då varulven visar intresse för flickan med tefatssögon. Vem är varulven och varför är varulven intresserad av Valerie? Vem bryr sig egentligen?

När Catherine Hardwicke inte fick fortsatt förtroende att regissera fortsättningen avTwilight gjorde hon den här miserabla filmen. Jag har inte sett eller läst något av Twilightfranschisen men om det ens påminner om den här filmen är jag tacksam över att jag skippat hypen. Berättelsen har fler hål i plotten än en Schweizerost, är fullproppad av underpresterande skådisar som kämpar med en dialog som är obeskrivligt usel. Det finns inte mycket gott att säga om den här filmen, möjligtvis att den har ganska snygga färger och intressanta kulisser, byn är åtminstone snyggt uppbyggd. Än en gång får jag ställa mig frågan varför jag envist vägrar att lyssna på medbloggare som höjer ett varningens finger och mässar ”Se INTE filmen”. ”Så dålig kan den inte vara”; tänker jag men det är just vad filmeländet var. Ruskigast var inte varulven eller den elake varulvsjägaren utan alla kalkoner som kacklade och flaxade runt i kanske (?) årets sämsta biofilm.

Regi: Catherine Hardwicke

betyg: 1/10

11 thoughts on “Red riding hood (2011 USA)

  1. Haha! Fantastisk recension, spot on! När jag först hörde talas om en ”lite mörkare version av Rödluvan” blev jag uppriktigt sagt väldigt intresserad, när jag sedan fick veta att Gary Oldman skulle vara med blev jag övertygad om att det skulle bli en succé – samma dag som jag och en kompis skulle beställa biljetterna utbrast hon överförtjust att det var samma regissör som till Twilight och mina förhoppningar sjönk into oblivion – icke-existerande om man säger så. Och nog fick man rätt alltid, inte ens Oldman kunde leverera riktigt… så dålig var den.

    • De orden tackar jag för 🙂 Även jag hade en och annan förväntning på filmen med det blev som dt blev 😦
      Välkommen hit Riley ska ta och kika in på din blogg.

  2. Men visst är det ändå härligt med filmer som inspirerar till riktiga sågningar. Senaste filmen jag sågade ordentligt var Kronjuvelerna, som var riktigt usel. Men annars ser jag mest film jag gillar. Vilket är trevligt i och för sig men ger tristare recensioner.

    • Välkommen Jessica kul att du tittade in 🙂 Jo man försöker så gott man kan att se filmer man gillar men det finns många grund att gå på i filmensvärld. Ofta hoppas man att filmen inte ska vara så dålig som alla andra säger men oftast har ”de andra” rätt.
      Det är mycket svårt att skriva om en film som man gillar, det blir helt enkelt svårare att beskriva tycker jag.

Kommentera

