Åsa Nisse på nya äventyr (1952 Sverige)

Det är nu oktober och många filmbloggare kör skräckteman. Även jag har tänkt ha ett skräcktema men det kommer under Halloweenveckan och då är vi faktiskt i november. Dagens film passar nog in i en del personers definition på skräck då serien om Åsa Nisse väcker många känslor, mest negativa. En del klassar troligtvis filmserien som kulturskräck.Jag kan hålla med seriens kritiker till viss del för egentligen borde man ställa sig frågan om varför man sätter sig och tittar på filmer av det här slaget. Filmen är usel både när det gäller manus, skådespeleri och tekniskt utförande. Anledningen till att jag då och då återkommer till Åsa Nisse kan bero på att filmserien har en viss nostalgisk charm och att den är så dålig att den blir underhållande i all sin uselhet (vill inte använda mig av ordet bra).  Filmerna är även fascinerande i sin politiska inkorrekt när det rör kvinnosyn och annat smått och gott. Till smått och gott kan man nämna att vi tittare får se en episod av Åsa Nisses minnen från söderhavet resten kan ni räkna ut själva. Handlingen är som vanligt lövtunn och rör sig kring att Sjökvisten kommer så långt i sitt raggande att det nästan blir förlovning med en av Åsa Nisses sommargäster, Klabbaparn och Nisse åker till Växsjö och man brottas med några tjuvar i filmens final. Snoddas som var i ropet 1952 får sjunga en sång och även Bertil Boo, den sjungande bonden, hinner med att sjunga en naturromantisk sång innen jag darrande hand stänger av Dvdspelaren och inser att mer än två Åsa Nisse filmer per år är troligtvis mer än vad jag mäktar med.

Regi: Ragnar Frisk

6 thoughts on “Åsa Nisse på nya äventyr (1952 Sverige)

  1. Två Åsa-Nisse per år är mycket i mitt tycke, mer än jag kunde stå ut med. En i en livstid låter väl mer lagom… Det finns så mycket gammal svensk svartvit nostalgi att frossa i, filmer med Sickan Carlsson och Åke Söderkvist och Dagmar Ebensen i olika konstellationer. Jag skulle inte utsätta mig för Åsa-Nisse frivilligt. Men på nåt vis är det faktiskt lite fint att det finns nån som gör det. Till och med en film som Åsa-Nisse på Nya äventyr blir tittad på ibland. 🙂

    • Ha ha jag gillar äldre filmer som gärna får vara lite småtöntiga men att se Åsa nisse kräver viss mental förberedelse 😉 Då ska man även vara medveten om att de sista i serien anses vara ett riktigt lågvattenmärke!

  2. Hold your horses — till Växjö?! VAD kan ha förosakat denna extravagans?! Nä, jag tycker att Åsa-Nissefilmer passar alldeles utmärkt in i ett skräcktema jag 😉 Håller med Jessica om att det finns bra mycket trevligare svensk nostalgi att begrava sig om om man så skulle vilja.

  3. Fast, vad man än tycker om Åsa-Nisse och andra gamla svartvita hedenhösrullar så är det ju en del av vårat kulturarv. Ingen behöver någonsin tycka att filmerna är BRA men det är bra att dom inte faller helt i glömska. Så tack Filimtch för att du skriver om denna för då slipper vi andra ;D

    (och jag tror det är bra att skräckfilmstemat sprids ut en del, om inte annat kan vi få filmtips innan det är vår tur) 🙂

    • Roligt att någon uppskattar min kulturgärning 😉 Har redan ett par tre filmer på lut till temat, jag bygger upp en liten buffert s.a.s men tips och varningar tar jag tacksamt emot.

Kommentera

