Blitz (2011 Storbr)

Statham spelar i Blitz polisen Brant, en brittisk version av Dirty Harry. Brant går fram som en slåttermaskin bland Londons kriminella och då hans chefer är mer bekymrade om media som förfasar sig över polisvåld än att klara upp brott ligger Brant ganska risigt till. När en seriemördare som kallar sig för Blitz börjar mörda poliser ändras chefernas inställning och Brant ges fria händer.

Det är inte så mycket att säga om filmen. Är man som jag svag för Statham, hans medverkan är det främsta skälet till att jag överhuvudtaget såg filmen, lär man inte bli besviken. Ingen större rollprestation men Statham spelar Statham helt enkelt och det räcker för mig. Stör man sig inte på budskapet ”crime is a disease” utan vill se en karl som traskar runt i 90 minuter och beter sig opolitiskt korrekt lär man tycka filmen är helt ok. Jag skulle kunna dra på med anlyser om sociala förhållanden, samhällets syn på brott och polisers arbete men väljer denna gång att hålla mig kort. Popcornrulle för Statham fans no more – no less.

regi: Elliott Lester

Betyg: 5/10

4 thoughts on “Blitz (2011 Storbr)

  1. När du känner dig upplagd för att skriva något mer än bara om en Stathamrulle-no more no less, skulle man kunna få önska sig en spegling mellan denna och Dirty Harry? Skulle vara intressant, tycker jag.

Kommentera

