De bästa filmerna 2011

Ännu ett filmår har passerat. Om det var bättre än förra året vet jag inte det känns lite som de gått på jämnt ut. Många filmer har det blivit, bortåt en 200 st skulle jag tro.Listor på årets bästa filmer börjar dyka upp på bloggarna och jag drar nu mitt strå till stacken. Adde, Movies – noir, The Velvet cafe och RWC är de jag hitintills har upptäckt. Har jag missat någon hör av er så länkar jag.

Jag gör som förra året: Det blir de tio bästa filmerna jag sett under det gångna året.  Jag misstänker att jag skulle ha svårt att skrapa ihop tio bra filmer från 2011. Dels går jag alltför sällan på bio och alla filmer kommer inte till lilla Karlstad t.ex Vi har en Påve, Play och The Ides of mars är några filmer som SF anser vara för smala för landsorten. Däremot går det bra att visa Tintin på tre (!) biodukar samtidigt. Nu var det inte årets gnäll utan jag kör på med de tio bästa filmerna jag sett under 2011.

Adventureland: En coming of age film pepprad med nostalgisk musik och bra skådespelare. Tack vare ett bra manus där filmens karaktärer behandlas som riktiga människor med både fel och brister blir den här feelgoodfilmen både bra och medryckande.

Yellow brick road: Knepig vildmarksskäckis som jag inte lär glömma i första taget. Rysliga miljöer kombinerat med en handling som är en aning skruvad gör att YBR blir en av årets mest minnesvärda skräckisar.

Blue Valentine: En ny stjärna tändes på min skådespelarhimmel i.o.m detta deprimerande kärleksdrama; Ryan Gosling. Är Gosling med ska filmen ses är mitt nya mantra. Att vare sig film eller Gosling inte var bland Oscrsnomineringarna förra året får nog ses som en smärre skandal.

Casablanca: Vet faktiskt inte varför jag inte sett den här pärlan tidigare. Tät stämning i en engagerande och gripande story där sampelet mellan Bogart och Rains är ren och skär njutning. Enda svaga kortet i dramat skulle möjligtvis vara Ingrid Bergman.

Curse/Night of the demon: Jag trodde inte att jag skulle bli lite smårädd av en såpass gammal film men den här berättelsen som baseras på av en skräckmästarens MR James historier är mycket bra. Barnkalaset kommer jag inte att glömma i första taget. Tack till Glorybox och Trash is king för filmtipset.

The King’s speech: Med suveränt skådespeleri kan man komma långt. Firth och Rush glänser i den här berättelsen som handlar om Englands prins Albert som lider av stamning. Trodde filmen skulle vara lite småtrist men redan första scenen får mig fast och två timmars talpedagogik går undan i ett nafs.

The Kids are all right: En allvarsam feelgoodrulle som är en känslomässig berg och dalbana. Moore och Benning är fantastiska i rollerna som det lesbiska paret som dras med tonårsproblem, otrohet och en påträngande biologisk pappa . En liten pärla.

I spit on your grave: Hämdfilmernas okrötna drottning. Spännande, brutal och jag sitter och jublar lite halvskamset när det är payback time. En nagelbitare som väcker motstridiga känslor inom mig.

The Reef: Obehaglig är bara förnamnet på den här ”haj i vatten” filmen. Satt och kikade mellan fingrarna med uppdragna ben i soffan och ställde mig samtidigt frågan varför jag envisas med att se sådana här filmer. Det blev än en sommar där jag doppade mig i knädjupt vatten.

Never let me go: Oerhört vacker, sorglig och deprimerande film. I långsamt tempo får jag följa tre personers erbarmliga liv. Troligtvis en av årets absoluta bästa filmer får avsluta en lista som inte innehöll en enda film från 2011. Jag misstänker att de dyker upp på 2012 års sammanfattning.

13 thoughts on “De bästa filmerna 2011

    • Nej det tror jag inte. Jag gnäller så mycket i vanliga fall så det får räcka med vardagsgnället men du väckte vissa tankar 😉

  1. En salig blandning måste sägas. Och jag hittade en film jag velat se, men missat under en längre tid, så ett extra tack för det ! Det är Night of the Demon som jag glömt bort, trots att den ska vara bra och jag gillat andra filmer jag sett av regissören.

    Kul att några väldigt gamla filmer (i sammanhanget) får plats, tyder på att du uppskattat dem en hel del.

    • Jo det blev lite hela havet stormar men å andra sidan gillar jag allt utom rom-com. Gamla filmer är ofta bra tyvärr kommer det så mycket nytt som gör att de hamnar på undantag men jag ska försöka bättra mig på den fronten. det är sällan jag blir besviken.

  2. Väldigt bra och intressant blandning! Jag har bara sett Casablanca, Blue Valentine och Adventureland, så jag har några kvar att beta av. Never Let Me Go verkar vara en film jag ska prioritera.

  3. En sån här lista är faktiskt nåt jag skulle kunna tänka mig att peta ihop. Däremot blir det nog ingen årsbästalista.

    Ah, Casablanca, en sann klassiker. Och så Night of the Demon. Ja, den är riktigt bra. Synd på gummikrokodilen bara. 😉

    • Jojjenito & Sofia: Ska försöka klämma lite mer äldre filmer det här året det är sällan man blir besviken. Citizen kane ligger fortfarande här hemma och samlar damm.

  4. Kul och personligt! Jag tycker alltid att det är lika spännande att se vilka äldre ”klassiker” man som någorlunda ihärdig filmtittare ändå av någon anledning inte hinner fram till. Men det var ju kul att både Casablanca och Night of the Demon funkade när du väl kom diit.

Kommentera

