Tinker tailor soldier spy (2011 Storbr)

Detta är troligtvis en av de mest brungråa filmer jag sett, tapeter är bruna, kläder är gråblå, möbler är bruna ja allt är brunt, grått och lite smutsgult förutom den orange fondväggen i mötesrummet på The Circus där toppmännen inom det brittiska kontraspionaget sammanträder. Egentligen är det inte så konstigt att allt går i brunt då filmens regissör Tomas Alfredsons tidigare gjort Fyra nyanser i brunt, Tinker tailor soldier spy (TTSS) kanske är Alfredssons femte nyans. Om filmen går i brunt så är de flesta av de medelålders karaktärerna gråa. Gråast av de alla är filmens huvudperson George Smiley. I det här fallet är det en fördel då han är spion. Ett yrke där det är en fördel om man är anonym.  Det som ser TTSS och väntar sig biljakter, förföriska kvinnor skratt och martinis lär bli grymt besviken för detta är en på ytan mycket stillsam film och troligtvis den bästa filmen so far från 2011.

Man har ganska starka indikationer på att ryssarna lyckats placerat en dubbelagent, en s.k mullvad, inom det brittiska spionaget. George Smiley har fått kicken men tas nu in av den brittiska regeringen för att försöka avslöja mullvaden. Smiley får den oangenäma uppgiften att spionera på sina f.d kollegor. Ju mer han nystar desto större växer sig härvan av intriger och hemligheter och det gäller för Smiley att sovra vad som är villospår och vad som är fakta.

Jag hade ganska låga förväntningar på filmen då den blivit tokhyllad av en samlad kritikerkår som har en tendens att gå i spinn så fort en svensk är inblandad i produktionen av en film som spelas in utanför norden. Undantaget till denna regel är om personen ifråga lystrar till förnamnet Dolph. Jag kan nog säga att jag var än mer skeptiskt då jag fann Alfredssons förra film trist.  Även den tokhyllad av en samlad kritikerkår. Men redan i första scenen fastnar jag då en tunnhårig Marc Strong dyker upp tillsammans med en skrynklig John Hurt och ju längre historien trippar fram (för det här är en film som tar tid på sig åtminstone vid en första anblick) desto mer uppslukad blev jag. När La mer spelas i de suveräna slutscenerna satt jag som förtrollad och insåg att jag fått sett en fullpoängare.

TTSS har ett manus som är mycket bra. Mycket förklaras i bild men inte i dialog så man måste även vara uppmärksam på vad som sker. En rekommendation är att se till att man inte behöver gå på toaletten under filmen för risken är att man tappat mycket av handlingen när man kommer tillbaka är stor. Ett alternativet till toabesök kan vara en Fantaflaska. Det jag gillade var att tolkningen om vad som sker många gånger lämnas över till tittaren. Alfredsson litar på att tittaren inte är helt hjärndöd. Karaktärerna är trots sin trista och gråa framtoning mycket intressanta då de gör sitt bästa för att dölja sina känslor och avsikter. Det är något som väcker mitt intresse och blir nyfiken på filmens karaktärer som individer.  Att nämna alla skådespelare som är med vid namn är onödigt, det räcker med att konstatera att Alfredsson fått ihop ett gäng fantastiska skådisar i både små och stora roller.

Än så länge är TTSS definitivt den bästa film jag sett från förra året, snygg i sin gråhet, utmanade för sinnet och ett mycket gott hantverk. .

Regi: Tomas Alfredsson

Betyg: 10/10

16 thoughts on “Tinker tailor soldier spy (2011 Storbr)

  1. Oj! En fullpoängare för Tinker. Där ser man.
    Ska läsa din text lite noggrannare efter min första julafton: Melodifestivalen nummer 1 🙂

      • Jag fastnade inte för en enda låt igår tyvärr men jag som dissat Sean Banan en hel del innan måste krypa till korset och säga att han bjöd på både sig själv och partystämning i alla fall 😉
        Annars var jag mest impad av programledarna. Jättebra, alla tre 🙂

  2. Jättekul att den gick hem hos dig, Filmitch. Tror detta är en sådan film man ska ha låga förväntningar på för att det ska bli som bäst. Jag hade sett fram emot den i flera månader, men tyvärr fann jag den inte riktigt tillfredsställande. Men det är en riktigt välgjord film på alla sätt och vis och jag ska försöka se om den innan Oscarsgalan för att fräscha upp minnet lite och även se Gary Oldman lite mer.

  3. Kul! Både att den håller för flera olika bloggare och att du fick dig en fullpoängare. Själv kan jag inte riktigt släppa det pockande behovet att först läsa boken innan jag ser filmen; det kommer alltså att dröja ett tag innan jag kommer fram.

    • Jag tycker nog att det är bäst att se filmen först och sedan läsa boken då kan jag nämligen få två fina upplevelser. Om man läser boken först blir man oftast besviken på filmen det är mer sällan det blir tvärtom.

      • Å andra sidan kan man ju genom boken i bästa fall ha bakgrundskunskap som lyfter filmen, som Jessica skriver nedan.

      • Iofs men oftast är det tvärtom i alla fall för mig. Började faktiskt på Mullvaden en gång i tiden men hade svårt att komma in i boken. Efter att ha sett filmen tror jag det blir lättare.

  4. Låter som en utmärkt film om man är upplagd på rätt sätt i rätt situation. Har medvetet låtit bli att se filmen tills dess att jag känner att jag har rätt förutsättningar.

    Annars håller jag med dig helt i fallet att läsa boken efter filmen. Oftast får man två fina upplevelser istället för bara en om man gör tvärtom (förutsatt att filmen gör en besviken).

  5. Jag är rädd att jag väl var en smula hjärndöd. Jag hade rätt svårt att hänga med i vad som hände och jag lovar att jag inte under något tillfälle lämnade rummet (jag behövde ingen fantaflaska, jag planerar mitt drickande innan biobesök!). Jag lyckades få endel förklarat för mig i efterhand vilket gjorde att jag ändå gav filmen en fyra. Jag uppskattar verkligen stämningen, miljöerna. Det är en väldigt snygg film. Men inte helt enkel som sagt. Jag hade haft mina aningar om detta och försökte preppa mig genom att läsa boken, men tyvärr kom jag bara en kort bit i den innan jag förlorade greppet där också, så jag avslutade den aldrig.

    • Jo det kan stundtals vara en utmanande film, troligtvis var mitt psyke & hjärnfunktioner i topp när jag såg den. Troligtvis finns det fler saker att upptäcka om/när man ser om den för jag misstänker att jag missat ett o annat.

  6. Ping: Tinker Tailor Soldier Spy (2011) « Flmr – en sorts filmblogg

Kommentera

