Dick Sundevall: Det farliga Sverige

Man skulle kunna tro att det här är än en bok som rör organiserad brottslighet, skottlossning på öppen gata och annan kittlande kriminaltet men så är inte fallet. Efter att ha läst Sundevalls bok har jag delvis fått en annat bild av kriminaliteten och ”farligheten” i vårt land.

Det finns många olika teorier om varför människor blir brottslingar; Dålig uppväxt, stora klyftor i samhället, vi föds onda, det kapitalistiska systemet, dålig uppfostran m.fl. Det finns även olika åsikter om vad man ska göra med de som begått brott, allt från dödsstraff och hämnd till att brottslingarna behöver vård. De som anser att brottslighet beror på dålig moral samt att våra lagar och straff är för slapphänta har nog inte så mycket att hämta i Sundvalls bok. De personerna lär nog mest bli förbannade och titta en extra gång på omslaget för att försäkra sig om att de inte inhandlat en bok från förlaget Ordfront.

I boken får vi möta ett tjugotal brottslingar, allt från kriminella kändisar som Tommy Zethraeus och Lillemor Östlin (Hinsehäxan) till mer anonyma skurkar. Sundevall berättar deras historia och vad det var som gått fel i deras liv. I en resonerande berättarstil ganska lik Jan Guillous smular han sedan sakta men säkert sönder argumentationen varför de ska sitta i fängelse. Sundevalls tes är att samhället skulle tjäna stort på att släppa ut en stor del av internerna i samhället. Han menar att upp till 90% av fångarna sitter i fängelse helt i onödan. Sundvalls vård/fängelse alternativ skulle vara fotboja och visst har han i många fall rätt. Ibland kan jag känna att Sundvall i lite väl svepande drag beskriver brotten som begås och jag kan uppleva att brottslingarnas handlingar bagatelliseras. Å andra sidan påpekar Sundvall vid ett flertal tillfällen i boken att han anser att internerna ska ta ansvar för sina handlingar men att möjligheten till att ta ansvar fråntas dem då de sitter i fängelse. Frågan vi medborgare får ställa oss är om vi vill ha straff för hämndens skull eller vård för att återanpassa brottslingarna i samhället.

Att vi inte har ett helt fungerande rättssystem förstår man efter att ha läst Det farliga Sverige. T.ex sitter psykiskt sjuka i vanligt fängelse och psykiskt friska placeras på psyket. Sundvall hinner även med att påvisa hur domstolarna gör allt de kan för att begränsa nödvärnsrätten samt att domstolar och åklagare är högst ovilliga erkänna att fel begåtts i rättegångar vilket medför att det sitter oskyldigt dömda personer i våra fängelser. Vi får även oss till livs att den s.k organiserade brottsligheten som blåses upp i media och slukar stora polisära resurser är i stort sett obefintlig. Jakten på denna obefintliga brottslighet slukar enorma resurser som skulle kunna användas till brottsförebyggande åtgärder. Det farliga Sverige är enligt Sundvall den katastrofalt dåliga kriminalvården.

En nackdel i boken är att Sundevall hänvisar lite svepande till forskning utan något större underlag. Vi som läsare får helt enkelt lita på Sundvalls ord. Jag hade gärna velat haft lite mer siffror och statistik,kanske någon form av bilaga i slutet av boken som sammanställer brottsligheten och dess kostnader. Mitt slutomdöme blir dock att boken Det farliga Sverige är en intressant och tänkvärd läsning som motvikt till allt litteratur som gottar sig i serimördare och maffian.

8 thoughts on “Dick Sundevall: Det farliga Sverige

  1. Intressant, trots att jag ställer mig skeptisk till att det inte skulle finnas någon organiserad brottslighet. Jag är född och uppvuxen i Malmö och det är lite svårt att bagatellisera de gängstrider som pågått på öppen gata här de senaste åren.

    Om man vill läsa mer om Malmö rekommenderar jag Maffiakrig av Jocke Palmqvist och Tobias Barkman (två krim-journalister på Sydsvenskan). Den är riktigt bra.

    Annars tror jag att jag är överens med Sundevall. Den mesta kriminaliteten beror på klasskillnader och jag är också jävligt kritisk till fängelset som rehabilitering.

    • Boken du nämner ligger i min läsa hög på tredje plats efter en bok om Nazityskland och en deckare, kanske ska ta och flytta upp den hack….
      Ang. brottsligheten var jag lite oklar men samtidigt vill man inte avslöja för mkt. Om man utgår från den internationella definitioonen av organiserad brottslighet så har inte Sverige så mycket som man skulle kunna tro men som vanligt är det media som slarvar med fakta. Sundevall tar inte upp gäng och gämgbildningar så mycket i sin bok så hur han ställer sig i den frågan vet jag inte.

    • Det stämmer. Egentligen är det inget nytt som kommer upp i debatten men boken är ganska pedagogiskt uppbyggd och har på åtminstone på pappret ganska bra argument.

  2. Intressant läsning. Jag bor intill Backa röd och ser inte allt lika rosenskimrande utan önskar
    följande infört som kommentar;
    Beträffande det av intressenter styrda samhället.
    Jag har förträngt mitt civilkurage efter otrevliga upplevelser och kostsamma efterräkningar.
    Vi som var med och bevittnade samhällets förfall med slopad lärlingsverksamhet, haveriet av
    skolan, omyndigförklarandet av föräldrarrollen,,,, i mitten/slutet av 60-talet förutsåg då vad
    som komma skulle.
    Vinnare på ”oreda” i samhället är Rättsmaskineriet vars intressenter; utredare, advokater,
    åklagare, domare, s.k. vårdinrättningar,,, gör sig välmående på det elände de skapar.
    En välartad brottsling årssysselsätter 3 – 5 intressenter. Brottsoffren dååå?

    En inte helt ovanlig företeelse med helikopter, piketpolis, räddningstjänst,,,, går löst på 200 – 230 kkr i yttre tjänst, tillkommer intressenternas arvoden för minst samma summa!! Vem betalar??
    Sverige förvarar/förvaltar fler än 20000 krigsförbrytare. Sverige spelar idag samma roll för krigsförbrytare som Brasilien och dess grannländer gjorde efter 2:a världskriget. Rättsmaskineriet sätter ribban i samhället vilket medför att korruption sig, narkotika flödar, de som redan har fickorna fulla tilldelas högre valörer, antibiotika- och hormonberikat kött hindras inte längre vid gränsen,,,. Det är kört!
    Vid störning, då makthavarna känner sin egendom och sig själva hotade, koncentreras “skyddet” dithän. Resten av landet lämnas öppet för anarki. Gammalsvensken tvingas då leta efter något att försvara sig med. Musen är trådlös så den kan de kasta,,, men sedan då???
    Henorna och henarna lär inte klara av att hålla de rättrogna stångna.
    Kuriosa,
    Lyssna till Elvis då han framför ‘In the Ghetto’. Elvis fick utstå mycken nesa för sitt ofog. Tror att låten under en tid var förbjuden att framföras.

    • Kul att du fann läsningen intressant men om den är speciellt rosenskimrande vet jag inte. Boken rör en diskussion om det svenska rättsväsendet och dess fel och brister kanske inte den muntraste läsningen.
      Vissa av dina påståenden kan jag hålla med om men inte alla. personligen tror jag inte att rättsmaskineriet är konspiratoriskt men i mångt och mycket har systemet blivit självgående och eftertanke saknas.
      Krigsförbrytarna vet jag inget om men i min värld måste du dömas för att vara skyldig. menar du misstänkta krigsförbrytare?
      Att de redan rika skor sig är iofs inget nytt och visst kommer den lilla människan i kläm. Visst finns det ett och annat problem i landet men på det hela tycker nog inte att det är så svart som du målar upp det.
      Vilka de rättrogna du talar om har jag ingen susning om vilka de skulle vara.

      • Tack för ditt genmäle,
        Konspiratoriskt rättsmaskineri, nej inte så att det medvetet sabbar samhället, hoppas jag, men dess intressenter ser i första hand till den egna fickan.
        Ok då, misstänkta krigsförbrytare. Tyvärr har inte nutiden begåvats med någon Simon Wiesenthal som ställer de misstänkta krigsförbrytarna inför rätta.
        Hur har de misstänkta krigsförbrytarna lyckas ta sin tillflykt hit? Mutor, hot,,,, jag vet var dina barn går i skola!!???
        Tala med offret i Kortedalas fontän om ‘ett eller annat problem’. Själv har jag tyvärr två självupplevda händelser vilka jag klarade att ta mig ur tack vare min bakgrund och fysik.
        Vilka styr våra krogar, till vilka betalar verkstäder skyddsavgifter,,,?
        Vi hade att välja på att betala skyddsavgift till en mc-förening eller skaffa hundar.
        Det blev tre st eftersom de är avdragsgilla. Mycket bajs att ta hand om men vi har sluppit fler påhälsningar. Jo, positivt är all motion som hundarna för med sig. Polisen??? Glöm den!
        Ta dig en titt på vilka lastbilschaufförer som trafikerar våra vägar. Dubbla kort, dubbla pass, byte av bilar, 90 – 100 km/h mot tillåtna 80 och en polis som inte klarar att läsa an en elektronisk färdskrivare.

Kommentera

