Pathfinder (2007 USA)

Vi är ett par kompisar som träffas av och till för att se en film och umgås. Sällskapet är trevligt men valet av film kan ibland bli mindre trevligt. Den ena gillar drama från hela världen och kan absolut inte tänka sig att se skräckfilmer. Den andre föredrar action och skräck gärna i kombination med lättklädda damer (han är f.ö den enda jag känner som införskaffade Lesbian vampire killers EFTER att jag berättat om filmen). Drama och film på annat språk än engelska är en otänkbar kombination för honom. Mittemellan de två sitter jag och försöker medla. Sist vi träffades gick diskussionen hög mellan de två men vid ordet vikingaaction lystrade de till. Resultatet blev att vi fick tillbringa ca 2 timmar med spektaklet Pathfinder.

Pathfinder är en förrädisk film för den verkar vara bra vid en första anblick. En vikingapojke växer upp hos indianer efter att ha hittats i en drakskeppsvrak. Några år senare anländer en grupp våldsamma vikingar till amerika. De är genomonda,har hjälmkreationer som verkar höra hemma i en Conanfilm och leds av Clancy Brown i lösskägg. Vikingapojkens by utplånas men han överlever och flyr till närmaste indianby med plundrarna hack i häl. Låter och verkar vara ganska spännande. Likt ett matrecept så står och faller en film med handhavandet av indigrienserna och den här soppan har verkligen ingen Tore Wretman i ryggen.

Då vi har med hollywoodindianer att göra så talar de som vanligt i liknelser. Jag har ingen susning om indianer verkligen talade på detta viset men resultatet blir hur som helst uppblåst, konstlat och fjantigt. Skådisarna med Karl Urban i täten håller inte speciellt hög klass. Jag har mina misstankar att en del av skådisarna i Pathfinder gör sitt första och enda(?) inhopp i filmens värld. Actionscenerna är går ut på två saker: CGI-blod och slowmotion. Man slarvar även med manus, för likt Dinoshark som kunde ändra storlek efter behov ändras antalet ondsinta vikingar av och till under filmens gång. Det logiska torde vara att antalet minskar då vikingaindianen far kring i skogen som självaste Rambo men jag får ingen egentlig uppfattning om antalet vikingar. De är egentligen bara statister för allsköns hädanfärder i slowmotion.

Jag hade behövt en vägvisare för att guida mig genom denna usla film och förhoppningsvis hade han lett mig någon annanstans redan vid förtexterna, t.ex tvättstugan.

Regi: Michael Nispel

Betyg: 1/10

7 thoughts on “Pathfinder (2007 USA)

  1. Hehe, typiskt, så där går det när man försöker kompromissa.

    Testar samtidgt att kommentera på en annan WP.com-blogg då Fiffi hade svårt att kommentera på min.

    • Har inte märkt av några problem med att kommentera men däremot andra problem med WP kontot 🙂
      Vi får se vilken film vi lyckas med att kompromissa fram i veckan 😉 Sämre kan det inte bli – får jag hoppas.

      • Problem har det tydligen varit för de som använt en epostadress som varit kopplad till Gravatar eller WP samtidigt som man kommenterar utan att vara inloggad WP. WP och Gravatar använder tydligen samma inloggning.

        Haha, ja, vi får se vad det blir. Jag brukar bara föreslå en film rakt ut, take it or leave it liksom. 🙂

  2. Haha, är inte det nackdelen med kompromisser — ingen blir nöjd? Och är inte affischen en total rip offf på Pan’s Labyrinth?

  3. Pathfinder såg jag tillsammans med en tysk vän i Bratislava. Det var på hans väldigt entusiastiska initiativ – det här var nämligen en superbra film om ”dina förfäder”.

    Det bästa med den biokvällen var biogodiset.

Kommentera

