Billy Elliot (2000 Storbr)

Billy bor i gruvstaden Durham tillsammans med sin lätt förvirrade mormor pappa och storebror. Det brittiska klassamhället, miljön och det politiska klimatet gör att Billys framtid redan är utstakad; Han ska jobba i gruvan tillsammans med sin pappa och storebror. För att fostras till man går Billy på boxningsträning en gång i veckan, något han inte har någon som helst talang för. Däremot har Billy talang för att dansa speciellt då balett något han upptäcker av en slump. Problemet är bara att miljön som Billy lever i inte är direkt tillåtande när unga män bryter gamla invanda mönster. Pojkar dansar helt enkelt inte balett.

Av outgrundliga skäl har jag helt missat den här film. Känt till filmen? Ja! Haft den ståendes i dvd-hyllan? Ja! Bara hört gott om filmen? Ja!  Till slut tog jag mig i kragen och satte på dvd:n. Billy Elliot sällar sig till samma genre som t.ex Brassed off och The full monty. Dvs feel-good filmer med ett budskap som är förlagda i ett halvsunkingt England och har trots sin känsla av mysighet ett stänk av allvar.  I det här fallet är det pappans svårighet att hantera sin sons vilja att dansa balett. Hotet om stryk hänger hela tiden i luften. Berättelsen utspelar sig också under  80-talet då The Wicked witch of the west regerade i England. Hon beslutade sig för att krossa de starka gruvfacken. något som de inte gick med på frivilligt. Filmen präglas hela tiden av ett hot om våld, både hemma och utomhus.

I och med att filmen är brittisk spelar skådisarna människor och inte karaktärer som ofta är fallet i amerikanska filmer. Det känns helt enkelt mer äkta och jag blir engagerad i de olika levnadsödena.. En annan fördel är att man vågar låta livets allvar tränga in i berättelsen trots att det rör sig om en s.k feelgood rulle.

Billy Elliot är en fin film om att våga sticka ut och välja sin egen väg oavsett vad omgivningen tycker. Jag gillade filmen men blev inte helt biten.Berättelsen saknade det där lilla extra som man blivit bortskämd av i brittiska draman. Det kan bero på berättelsen kändes lite fragmentarisk och jag kom inte riktigt personerna in på livet. Men har man inte sett den är den högst rekommendabel och naturligtvis en ypperlig film att visa i skolan för att diskutera identitet och livsval.

Regi: Stephen Daldry

Betyg: 7/10

3 thoughts on “Billy Elliot (2000 Storbr)

  1. Ja, den här är verkligen fin! Kanske inte riktigt värd toppbetyg men de invändningar du har känner jag inte igen från de gånger jag har sett den. Just den delikata balansen mellan allvar och humor gör att den står ut lite.

  2. Jag håller med till punkt och pricka, även om jag såg den för ganska länge sedan – säkert 8 år sedan nu. Ingen film jag fick någon jätterelation till men bra och med ett budskap som ska fram till folket. Gillar din beskrivning på denna samt andra brittiska filmer – att skådisarna är människor och inte karaktärer. Ett bra sätt att beskriva det och en punkt som jag ofta värderar väldigt högt i filmer.

Kommentera

