The woman in black (2012 Storbr)

Jag ska erkänna att jag kände en viss skepsis till nyinspelningen av The Woman in black. Det som bekymmrade mig var dels om Daniel Radcliffe skulle klara av att spela någon annat än Harry Potter samt risken att nyinspelningen skulle dränkas i CGI-effekter och buller o bång. Turligt nog så infriades ingen av mina farhågor.

Den unge advokaten Arthur Kipps är en sorgsen själ. Då hans fru dött i barnsäng är han djupt deprimerad t.om så deprimerad att han riskerar förlora sitt arbete. Hans arbetsgivare ger honom en sista chans. Kipps ska resa till en byhåla vid den engelska kusten för att gå igenom ett dödsbo som b.la annat innefattar ett ensligt benläget hus. Tanken är att han ska ordna upp de juridiska handlingarna på plats så att försäljningen av egendomen ska gå smidigt till. Ett till synes enkelt uppdrag och förhoppningsvis terapi för en trasig själ. Det vare sig arbetsgivaren eller den unge advokaten räknat med är att ett hämndlystet spöke huserar i huset och hon slår snabbt klorna i Kipps.

Det tar ca fem minuter in i filmen så har jag helt glömt bort att Radcliffe spelat Harry Potter i tio år. Nu är kanske inte The Woman in black en film som testar skådisars gränser och förmågor men han klarar sig bra i rollen som ung plågad advokat. Nyinspelningen är inte lika sparsmakad på visuella effekter som orginalet men tacksamt nog så vräker man inte på allsköns spökerier utan håller det hela på en lagom rysligt nivå typ handavtryck i fönster, ansikten i speglar och skuggfigurer i ögonvrån. Filmen tappar som så många filmer i genren mot slutet då skräcken övergår till ren spänning. Skräckfilmer av det övernaturliga slaget fyller sin funktion bäst när huvudpersonen famlar i mörkret (bildligt men ibland även bokstavligt talat) istället för när han eller hon har en uppgift att lösa. Manusförfattaren kunde också skippat filmen sista minut, men fram tills dess är The Woman in black en godkänd nyinspelning där en och annan besökare lär hoppa till i biofåtöljen.

Om man skulle jämföra de två versionerna av Susan Hills bok är 2012 års adaption mer effektfull, förklarande och fartfylld eller ja det känns som det händer mer. Den första versionen av berättelsen är lågsammare i berättandet och mer gåtfull. I min värld kan man med gott samvete se bägge adaptionerna, förslagsvis den äldre först.

Regi: James Watkins

Betyg: 7/10

6 reaktioner på “The woman in black (2012 Storbr)

  1. ”mer effektfull, förklarande och fartfylld”, låter som ett väl samannafattat syfte för 90% av alla remakes under de senaste tio åren i alla fall. Men det var ju väldigt skönt att de inte massakrerade den totalt.

    • Den är klart sevärd men jag tycker å andra sidan remaker är helt ok. många anser det mer eller mindre vara en hädelse men har man tur får man två olika filmer som är bra men på olika sätt.

  2. Hos mig fick den godkänt. I vissa lägen stämningsfull, men i andra lite upprepande och klyschig.
    Harry Potter sköter sig dock helt ok och visar att kan annat! :-)

  3. Jag som inte är överförtjust i Daniel Radcliffe och som alltid tyckt att han ser för mycket ut som en radioapparat för att göra den ultimata Harry Potter borde alltså kanske se den här.

    Synd att jag är så förbaskat dålig på skräckfilmer. Alla lampor måste hållas tända i flera dagar efteråt. Jag känner mig till skillnad från dig mycket lättad och tillfreds när skräcken övergår i spänning. Jag har ofta svårt att köpa det där 100 %-skräckkonceptet, som på något sätt tycks utgöra ett simpelt sätt att leka med våra mest fundamentala tendenser och reaktioner. Men så är ju också mina nerver ovanligt klena.

    Tror det i alla fall var rätt steg för Daniel att börja pånyttfödelsen med en skräckis. Man vill nog inte se honom i en alltför komplex roll för tidigt. Han måste få lirka sig ur Potterförbannelsen.

    • Radioapparat!? Ska jag tänka på nästa gång jag ser ngt med Radcliffe ;) Visst kan skräck vara simpelt men det är en genre som passar vissa o andra inte. Ngt jag har full förståelse för.

Kommentera

