Midnight in Paris (2011 USA)

Ibland suckar man tungt och kan känna att det var bättre förr t.om om tider man inte upplevt själv. Själv kan jag drömma mig bort till 50 och 60 talet och inbilla mig att världen då var som i Grease eller Bondfilmerna. Naturligtvis är detta bara ett utslag av nostalgi och fantasi men alla har vi ett behov av att få drömma oss bort ibland. Det är kanske därför man tittar så mycket på film.  Känslan av att det var bättre förr och nostalgi är något som Woody Allen behandlar i senaste film Midninght in Paris. Amerikanen Gil är på besök i den stad han älskar mest av allt, Paris. Han fästmö och blivande svärföräldrar delar inte hans intresse och Gil strövar ensam runt på stadens gator och drömmer sig bort till 1920 talet då Paris var ett tillhåll för dåtidens stora konstnärer som t.ex Hemingway, Picasso och Salvador Dali. En sen kväll när Gil strosar runt stannar plötsligt en bil (modell äldre) på gatan och sällskapet frågar om inte Gil vill hänga med på en fest. Det märkliga är bara att sällskapet består bla av ett par som säger sig heta Scott och Zelda Fitzgerald. Hur underligt det än verkar har Gil förflyttats tillbaka till 20-talets Paris.

Det finns mycket att säga om Allen men filmskapande är något han kan. Många gånger är hans filmer små komiska bagateller där handlingen kanske inte är det första man kommer ihåg och han upprepar sig ganska ofta om man ska vara ärlig. Det som gör att Allen sticker ut för mig är med vilken lätthet han verkar göra film. Hans dialoger och berättelser bara flyter på , jag börjar titta på filmen och plötsligt rullar eftertexterna 90 minuter senare. Var tiden tagit vägen vet jag inte men jag känner i hela kroppen att jag har har haft en trevlig stund. Ofta bleknar handligen bort efter en tid men jag känner att jag alltid vill återvända till Allens filmskapade. Jag skulle vilja jämföra Allen med en skicklig musiker där den största njutningen är att få uppleva hantverket, vad som framförs spelar mindre roll, det är sättet det görs på.

Om jag ska nämna något om filmen så är den smårolig men samtidigt lite bitterljuv då den behandlar frågan varför vi människor har så svårt att uppskatta här och nu och suktar efter något annat. Midnight in Paris är kort och gott en mycket trevlig film och stund. Jag får dela ut ett högt betyg för andra gången denna vecka.

Regi: Woody allen

Betyg: 9/10

13 thoughts on “Midnight in Paris (2011 USA)

  1. Det här är en film som jag skulle kunna se en snutt av till frukost varenda dag för att få en riktigt bra start på dagen 🙂

  2. Bra liknelse med en musiker. Det är egentligen ofattbart vilken kreativitet han besitter. Bara montaget i början är mer än vad många regissörer klarar av med flera års förberedelser. Då har Woody redan gjort en ännu bättre förlaga i form av montaget i början av Manhattan. Imponerande!

  3. ”Ibland suckar man tungt och kan känna att det var bättre förr t.om om tider man inte upplevt själv. Själv kan jag drömma mig bort till 50 och 60 talet och inbilla mig att världen då var som i Grease eller Bondfilmerna.”

    Haha, skulle inte kunna inte hålla med dig mer! Gör ofta det själv.
    Själva filmen tyckte jag var smårolig och mysig och var god underhållning för stunden, inget jag tar med mig direkt. Skulle ge den 3 eller 3,5/5

  4. Jag också den här nyss och gillade den. Inte så mycket att den skulle få ett så högt betyg som du gav. Håller med om Allen och hur enkelt han får det att se ut, helt otroligt vad det flyter på. Inledningen såg ut att vara hämtad ur en reklamfilm för Paris och kan ha kostad en del. Jag gillade dock inte den jazzjobbiga musiken just här. Återkommer med recension.

    • Ska bli intressant att läsa. Den fick högt betyg pga av att den var så himla trevlig och att jag kände att jag ville se om den på stört redan när eftertexterna rullade. Det är inte ofta det händer.

Kommentera

