Bedrövliga filmscener 4

När man tar och tittar på en film från USA får man vara beredd på att det blir lite flaggviftande och ”slå sig för bröstet” scener. För oss svenskar kan den här nationalismen te sig lite störande och larvig. Vi är å andra sidan kanske lite väl antinationalistiska och sätter ibland nästan en ära i att inte tycka om vårt hemland. Sverige torde vara unikt i världen där ett ord (osvensk) som visar att man inte är som sina andra landsmän har en positiv klang. Detta gör att det blir en kulturkrock många gånger man tittar på amerikansk film. Personligen stör jag mig inte speciellt mycket eller så har jag kanske har byggt upp någon form av immunförsvar mot de nationalistiska excesserna. Kan hända att jag suckar lite lätt och undrar lite om de aldrig själva tröttnar på sin egen hyllningskör. Men ju mer nationalistiska filmerna blir desto svårare blir det naturligtvis att svälja speciellt om filmakarna tar i så de spricker i sin iver att visa hur förträffligt USA är.

Dagens scen kommer från filmen Pearl Harbor. Jag anade vad som väntade mig och mycket riktigt fick jag både lite pinsamma tal och flaggviftande till livs. Synd bara att filmen var ganska trist och bortsett från det japanska anfallet på Pearl Harbor var filmen ett riktigt sömnpiller. Men när USA:s president plötsligt verkar tro att han är med i Gunde Svans avsomnade tv-show Ingenting är omöjligt hajade jag till. Jag minns att jag sjönk ihop i biofåtöljen med skämkudden hårt pressad mot ansiktet. Resten av filmen var som ett töcken som inte ens combon Hartnett/Affelcks usla skådespeleri kunde väcka mig ur. Jag kan köpa amerikansk nationalism men den får inte vara hur korkad som helst. 8:38 in i klippet får idiotin ett helt nytt ansikte eller man ska kanske säga ben?

En intressant fråga kan vara vem som är mest korkad egentligen? Manusförfattarna eller jag som löser en biljett till en film som jag har mycket starka aningar om att jag kommer avsky?

10 thoughts on “Bedrövliga filmscener 4

  1. Hahaha! En riktig SKITfilm den där Pearl Harbor. Var länge sen jag såg den, hade glömt den där usla scenen. Om det fortsätter såhär kanske Michael Bay vinner filmitchs ”Bedrövliga filmscener”-pris? 🙂

  2. Jag har länge hoppats på att Bay är ett ironiskt geni. Han kan inte på allvar göra sina filmer i tron att de är bra. Någonstans hoppas jag att han bara driver med oss och att de enorma biljettintäkterna är ett enda stort konstprojekt för att visa mänsklighetens totala dekadens.

    Tyvärr blir jag smått motbevisad efter varje ny film han gör.

    • Ha ha så sant. Många gånger ställer jag mig själv frågan när jag ser sådana här filmer: Känner sig de medverkande stolta när de ser sitt resultat? Den hemska sanningen är att det gör de troligtvis 😦
      Iom att de tjänar pengar fortsätter de att göra filmerna. Mer spännande fråga är varför VI fortsätter att se filmerna trots att vi anar att de suger?

  3. Det är verkligen en intressant frägeställning. Jag har sett samtliga Bays filmer (förutom den senaste Trams) och har i princip tyckt lika illa om allihop. Ändå fortsätter jag titta.

    Bruckheimer är en annan grej, han har faktiskt gjort en del bra grejer också. Bara inte tillsammans med Bay.

    • Samma här ang. Bay. Den senaste såg jag ca 30 minuter av sedan stängde jag av då jag insåg att jag kastade bort tiden.
      Marcus märker att biobesökare i många fall helre väljer en film som de känner till och anar ska vara dålig än att chansa på ngt helt okänt. Kanske det är svaret – vi vill hellre utsätta oss får ngt dåligt som vi känner till istället för det okända.

  4. Hahaha — underbart. Körsången! Blodet! Händerna! Slow motion!

    Det intressanta tycker jag är att om man inte hade fläskat på så fruktansvärt mycket schmaltz hade det istället kunna bli en gripande och rätt otäck beskrivning. Och vad gäller nya ben, kan man tänka sig att det faktiskt hände? Tänker att det väl borde finnas rätt bra dokumentation från den typen av möten?

    Och Bay har ju inte bara gjort skräp. Eller snarare, ibland kan skräpet ändå vara rätt underhållande. Bad Boys, The Rock, första Transformers.

    • Mötet har iofs hänt men alla var överrens om att bomba Japan så FDR behövde inte utföra nga trick för att få generalerna på sin sida. FDR kunde stå mha skevor men det var ngt han inte gjorde i onödan vad jag förstått.
      Håller med dig på The Rock och Transformers. BB är ok men i skrikigaste laget.

Kommentera

