Skräckfilmsvecka: Sleepaway camp (1983 USA)

80-talet ses som guldåldern för slashergenren och visst spottade man ur sig filmer som går ut på att halvdana skådisar i 20-års åldern har sex för att sedan ska tas av daga på de mest gruvliga sätt. Det är sällan jag blir speciellt rädd när jag ser filmer av det här slaget, de hamnar i mitt fall nästan i komedigenren. Sleepaway camp sällar sig till den skaran. Men jag ska inte klaga för underhållande var den i alla fall.

Sleepaway camp hör troligen till filmhistoriens mest misskötta ungdomsläger, Crystal Lake inräknat. Ägaren är korrumperad och vill hålla lägret öppet till varje pris. När det börjar dö folk till höger och vänster gör han sitt yttersta för att bagatellisera händelserna. Vidare har vi en kökschef som är pedofil samt ungdomsledare som gladligen deltar i mobbingen som förekommer på lägret. Med ett läger av denna kvalite är det kanske inte så konstigt att någon till slut tröttnar på eländet och börjar mörda både personal och ungdomar. Getingbon, kokande vatten och locktångar (synnerligen otrevlig scen) är några av mordredskapen. Vem som är mördaren är inte svårt att räkna ut men slutet är ett riktigt WTF-slut av högsta kvalitet. Jag tjöt av skratt.

Sleepaway_Camp_11

Som ni märker är detta kanske inte den mest spännande film jag sett men knepiga karaktärer och en story som är ”over the top” gör att underhållningsvärdet i Sleepaway camp är mycket högt. Utöver de karaktärer jag redan nämnt får man även förundras över en sheriff med lösmustasch (möjligtvis påmålad i Grucho Marxs anda), tonåringar i för tajta kortbyxor och mycket bisarra föräldrar. Sleepaway camp är definitivt inte en bra film men som sagt, mycket underhållande. Naturligtvis har det kommit flera uppföljare, bla har Bruce Springsteens syster haft huvudrollen i en av de filmerna.

sleepcamp4

Fiffi skriver om en film som håller avsevärt högre kvalitet men om den är mer underhållande ställer jag mig tveksam till.

Regi: Robert Hiltzik

Betyg: 5/10

10 thoughts on “Skräckfilmsvecka: Sleepaway camp (1983 USA)

  1. De två uppföljarna gör att originalet känns som rena mästerverket… de är inte på långa vägar lika ”påkostade” och balanserar verkligen på den ökända gränsen mellan underhållande dåligt och bara dåligt. Men om du får tag i dem tycker jag absolut du ska se dem, men första filmen håller bäst som underhållning i mitt tycke.

    • Aj då det lät illavarslande. Jag blev verkligen sugen på att se fler teenslashers från 80-talet så det kommer nog att dyka fler på bloggen under närmaste tiden. ja faktiskt redan på söndag.

  2. Haha, ja jag hade för mig att du hade sett den. Har länge velat se den och det är alltid lika kul att se dessa 80-talare man ännu inte sett. Visade sig bli riktigt underhållande så jag tror vi njöt av filmen på samma sätt. Gör man inte det så missar man poängen med det hela. Det här är underhållning som inte går att hitta i dagens filmer.

    Sleepaway Camp fick en svag trea av mig, inte minst med tanke på det hysteriska slutet😀

Kommentera

