Lawless (2012 USA)

Lawless%202012Lawless baseras på boken The Wettest conty i the world och handlar om sprittillverklningen på landsbygden i delstaten Virginia. Ett lite annorlunda sceniario än vad man är van vid när det handlar om sprit och andra olagligheter under förbudstidens USA.  I centrum för handlingen står de tre bröderna Bondurant. Den yngste av bröderna vill ta del av brödernas verksamhet men hans äldre syskon tror inte att han håller måttet. Lugnet på landsbygden bryts när en nyutnämnd polisman, Rakes, kräver pengar av traktens hembrännare. Bröderna Bondurant vägrar betala och kriget (om än lågintensivt) är i full gång.

Likt gårdagens film Sinister hade jag hade höga förväntningar på Lawless. Sceniarot med 30-talet och hembrännare lockade, likaså den digra rollistan med namn som Tom Hardy, Guy Pearce och Gary Oldman som dragplåster. Lawless är absolut sevärd men filmen vill berätta väldigt mycket, så mycket att filmens karaktärer blir lite väl ytliga och lösa i konturerna. Jag tycker mig inte riktigt få lära känna de tre bröderna Bondurant. Hardy spelar den tuffe storbrodern, Jason Clarke är slarvern till mellanbror och Shia LaBeouf är den lite känslige lillebrodern. Det är så jag lär känna karaktärerna och det är ungefär allt jag får reda på om de tre bröderna.  Guy Pearces porträtt av filmens skurk Rakes är närapå en karikatyr av en skurk. Vad som driver Rakes mer än ondska vet jag inte, jag har sett Bondskurkar med större karaktärsdjup. Oldman flimmrar förbi i ett par korta scener och gör vare sig till eller ifrån.

Man har även baxat in två kärlekshistorier i filmens handling och de känns mest i vägen för grundhstoryn. Inget fel på vare sig Jessica Chastain eller Mia Wasikowska i rollerna som de två kvinnorna men de har inget att arbeta med. Deras uppgift är att vara lite kvinnlig fägring bland hembrännarna. Lawless är ett actiondrama med för lite action och för mycket drama eller om man så vill tvärtom. Till filmens fördelar hör skådespelarna, scenografin samt en, om än ytlig, engagerande story. Lawless hade kanske lämpat sig bättre som miniserie eller helaftonsfilm men det sistnämda hade troligtvis renderat en viss träsmak.

Regi: John Hillcoat

Betyg: 5/10

7 thoughts on “Lawless (2012 USA)

  1. Såg Lawless igår och jag hade lite förhoppningar men de grusades snabbt. Det hela blev en enda röra och jag orkade inte bry mig om någonting till slut.

  2. Blev också lite besviken då jag hade hört en del gott om den. Inget direkt minnesvärt även om den innehöll någon bra scen. Mest minnesvärd var Guy Pearce, även om karaktären i sig var på gränsen till överdriven. Synd att Gary Oldman inte användes mer.

    Lawless gav jag 3/5.

  3. Jag är ju ett stort Nick Cave-fan vad gäller hans musik, men du understryker i din kritik mot Lawless (som Cave skrivit manus och musik till) mina farhågor om att det verkar vara en väldigt svartvit historia där män skildras klichéartat och kvinnor likaså, för att inte tala om skurkarna. Cave kan sin konst, men när han skriver har han väldigt ofta en tendens att måla i väldigt serietidningsaktiga drag med tydliga roller rakt igenom. Skulle vara kul om han skrev från en kvinnas synvinkel, för att se hur pass skruvat det skulle bli ur hans ögon.😀

    • Jo filmen är svart/vit i sitt berättande men den är sevärd, vänta dig bara inget mästerverk.
      Cave gillar jag sisådär – han har gjort många bra låtar men kan bli lite tröttsam i längden. Att kasta in en Cave låt på ett blandband är dock aldrig fel🙂

  4. Där ser man, alla verkar vara mer eller mindre besvikna. Jag hade kanske inga större förväntningar då? I alla fall inte på en karaktärsdriven film…🙂

Kommentera

